0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Miriam Dalsgaard/Ritzau Scanpix
Foto: Miriam Dalsgaard/Ritzau Scanpix

Bevægelse i skolen er en vigtig del af folkeskolereformen, og vi skal bare komme i gang, skriver branchedirektør Morten Brustad.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Debat: Bevægelse handler om respekt for vores børn

Det er mangel på respekt, at kun 58 procent af landets folkeskoler tilbyder eleverne at bevæge sig i mindst 45 minutter om dagen. Lad os nu komme i gang, skriver branchedirektøren i Dansk Fitness og Helse Organisation.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Bevægelse i folkeskolen var en hjørnesten i folkeskolereformen. Det er godt! For vi ved, at bevægelse styrker børnenes læring. Problemet er, at langt fra alle kommer i gang. Kun seks ud af ti af landets folkeskoler svarer, at børnene får bevæget sig i 45 minutter i løbet af dagen.

Dansk Erhverv
Foto: Dansk Erhverv

Idrætsorganisationerne DGI, Danmarks Idrætsforbund og Dansk Skoleidræt gjorde det for nyligt klart, at vi selvfølgelig ikke kan være det bekendt. Det blev jeg glad for. Men deres løsningsforslag er desværre knap så klart i mælet.

Man foreslår, at den igangværende kommission på læreruddannelsen»kigger på, hvordan vi kan styrke uddannelsen«.Det er nemlig kun 21% af lærer-dimittenderne, der føler, at de har kompetencerne til at »integrere bevægelse i undervisningen«. Det viser en rapport fra Uddannelses- og Forskningsministeriet.

Men helt ærligt – problemet er ikke viden. Eller kommissioner. Eller skolernes rammer. Eller lærernes kompetencer. På Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside ligger der 54 (!) rapporter om reformen. Er det ikke nok?

Bevægelse skal prioriteres

Problemet er snarere prioritering. Selv samme rapport fra Uddannelses- og Forskningsministeriet peger på to forhold, som er afgørende for, om nye lærere er klædt på til at arbejde med bevægelse i folkeskolen.

For det første afhænger det af underviseren på læreruddannelsen – og om vedkommendes »holdning til bevægelse i relation til faglig læring«. For det andet afhænger det af den lærerstuderendes »interesser, prioritering og således efterspørgsel« – om han eller hun søger viden om bevægelse i fagene.

Altså kort sagt: Det afhænger af, om underviserne på læreruddannelsen har lyst til at undervise i bevægelse, og det afhænger af, om de lærerstuderende vælger de fag, der handler om bevægelse.

Lad os lige huske på, hvad der er på spil her: Bevægelse gør beviseligt børnene – små som store – mere læringsparate. 45-minutters-kravet kan vel ses som en grundlæggende erkendelse af, at tilstedeværelsen af daglig bevægelse og motion er næsten lige så vigtigt for et godt liv, som ordentlig mad og søvn.

Jeg har enorm respekt for det værdifulde arbejde, der hver eneste dag udføres af lærerne. Men når vi har besluttet, at skolerne skal aktivere børnene fysisk i tre kvarter om dagen, så skylder vi også at implementere den beslutning ordentligt. De ansvarlige må ganske enkelt handle.

Bevægelse er respekt for læring

Idræt tæller naturligvis med som bevægelse, så det er reelt kun 2-3 gange om ugen, at skolerne skal integrere bevægelse i andre fag. Det handler ikke om, at hver eneste fysiske aktivitet skal være et studie i pædagogisk og didaktisk perfektion. Det handler om respekt for vores børns læring og trivsel.

Det her er ikke kun kritik. Det er også et opråb til alle

Man kunne starte timen med ti englehop, lade eleverne ligge i planke, mens de læser en tekstbid, eller bruge de korte pauser til at strække armene mod loftet og samle tankerne. Mulighederne er talrige.

Det her er ikke kun kritik. Det er også et opråb til alle – herunder forældre – om at droppe undskyldningerne for ikke at tage børn og unges daglige motion alvorligt.

Lad os nu bare komme i gang.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden