Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Henriette Dæhli/Ritzau Scanpix
Foto: Henriette Dæhli/Ritzau Scanpix

Flere og flere elever er inaktive. Derfor skal vi sætte elevernes bevægelse fri, mener lærer Anne Dræby Lünell.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

Lærer: Bevægelse i skolen er en misforståelse af de helt store

Vi skal afkorte skoldagen, opprioritere idrætstimerne og sætte elevernes frikvarterer fri, så skal de nok lære noget, når de sidder i klasselokalet med bøger og computere fremme, skriver skolelærer Anne Dræby Lünell.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

»Må vi ikke gå ud og spille basket?« spørger Noah med bolden under armen.

Men det har vi ikke tid til, for nu skal hele klassen ud i gården og lave ord-stafet. Skuffet må Noah lægge bolden fra sig og traske med de andre ud, mens jeg som lærer får mit at se til med at få alle med på legen.

Bevægelsesbegrebet er på dagsordenen – igen. Nye målinger fra Sundhedsstyrelsen viser, at en del skoler stadig ikke lever op til kravene om de 45 minutters bevægelse dagligt. Det skal nu i høring på opfordring fra undervisningsministeren.

Privatfoto
Foto: Privatfoto

Anne Dræby Lünell

Da den nu ikke længere så nye folkeskolereform skulle udfoldes i 2013, var én af grundpillerne, at eleverne skulle bevæge sig mere. Muligvis var dette et plaster på såret for at lave ulideligt lange skoledage, men det blev systematiseret og sat i værk på skolerne. På min egen skole betød det inddragelse af det, eleverne hidtil havde betragtet som frikvarter, men hvor de nu - i det fag, de havde op til - skulle lave læringsorienteret bevægelse i 15 minutter, som var totalt kontrolleret og styret af læreren.

I min virkelighed er bevægelse i skolen en misforståelse af de helt store. Den tid og energi, det koster at lave en påtaget aktivitet, kunne bruges langt bedre.

Sæt elevernes bevægelse fri

Jeg har i mine 20 år som lærer altid haft aktiviteter, hvor eleverne skulle op af stolene – når det gav mening. Dvs. når det i forhold til det, vi arbejdede med, ville gavne at man f.eks. stod i rundkreds og lavede en sprogleg. Men når det bliver påtvungen 'leg', bliver det hult, stift og uinteressant og ikke mindst irrelevant.

Når det bliver påtvungen 'leg', bliver det hult, stift og uinteressant

Der kan lyde indvendinger som; 'jamen, eleverne skal da røre sig, det er bevist at børn lærer bedre, hvis de har brugt deres krop fysisk.'

Ja. Det, tror jeg, er sandt, men hvad så med at forkorte skoledagen, så eleverne både har tid og energi til at dyrke deres egen fritidsinteresser? Og hvad med at prioritere idrætstimer? Og hvad med at sætte elevernes frikvarterer fri og opleve dem selv gå ud at spille basketball, fodbold, rundbold, 'røv' og hvad de ellers selv er ekstremt gode til at finde på. Sæt elevernes bevægelse fri - så skal de skam nok lære noget, når de sidder i klasselokalet med bøger og computere fremme.

Jeg sender Noah ud med basketball’en og hans venner, så de om lidt kan komme svedige og glade tilbage til klassen, klar til at modtage undervisning.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.skoleliv@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden