0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Tobias Nørgaard Pedersen/Ritzau Scanpix
Foto: Tobias Nørgaard Pedersen/Ritzau Scanpix

De nationale test skal laves om med lærernes input, mener dagens debatør.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk

Debat: Lyt til lærerne, før I udformer de nye nationale test

Hvis regeringen lykkes med at få fornyet og ændret de nationale test, bør de tage lærerne med på råd, inden de udformer dem, skriver lærer Lars Holmboe.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

»Mangelfuld« og »ikke tilstrækkelig.«

Jeg forstod ingenting. Var det min Maria, som blev betegnet sådan? Maria lå konstant omkring de 7 i retskrivning og læsning. I hvert fald fik hun oftere 10-taller end 4-taller. Hvordan kunne så det være, at de nationale test betegnede hendes evner som mangelfulde eller endda ikke tilstrækkelige?

Privatfoto
Foto: Privatfoto

Skolens læsevejleder lykkedes ikke med at gøre mig klogere, og hvad gør man så? I mit tilfælde faldt valget på at gøre - ingenting. Ikke noget som helst. Jeg fortsatte med at undervise Maria, som jeg hele tiden havde gjort. I dag går hun i 3.g, og det ender såmænd nok med en fin hue på hendes hoved til sommer.

I disse dage kører debatten omkring de nationale test, hvor vi groft sagt har to fortællinger sat op mod hinanden: Økonomerne siger på den ene side, at vi har brug for testene til at generere data om eleverne. Retfærdiggørelsen ligger ifølge forskerne Helena Skyt Nielsen og Simon Calmar Andersen i, at elever, der er blevet testet, tre år senere er blevet bedre til at blive testet.

På den anden side står skoleforskere og argumenterer med, at de nationale test ikke er retvisende, at de kun viser en snæver del af den faglighed, eleverne skal opnå, og at testene ikke rigtig bruges didaktisk af lærerne.

Test begrænser faglighed

Som dansklærer har jeg selvfølgelig alle dage brugt test til at evaluere eleverne og til at tilrettelægge undervisningen ud fra de informationer, jeg fik fra testene. De stod aldrig alene.

Som lærer er min viden om eleverne enorm og nuanceret, simpelthen fordi jeg underviser dem

Som lærer er min viden om eleverne enorm og nuanceret, simpelthen fordi jeg underviser dem. Den guldgrube af viden får bare alt for lidt plads i diskursen omkring elevernes faglige udvikling af den enkle grund, at den ikke lader sig kvantificere og proppe ind i et Excel-ark. Devisen lader til at være, at hvis det ikke kan tælles, eksisterer det ikke.

Nu vil der sikkert være nogle, som rubricerer mig som en flæbende halal-humanist, som helst vil lukke sig inde i sit klasseværelse med sine elever i en boble af selvtilstrækkelighed og frygt for den »virkelige verden,« hvad den end måtte være.

Jeg er træt af, at min faglighed skal begrænses og indsnævres til at handle om, hvordan mine elever klarer sig i en test

Sandheden er dog snarere, at jeg er træt af, at min faglighed skal begrænses og indsnævres til at handle om, hvordan mine elever klarer sig i en test.

Jeg er træt af, at diktater skal komme fra folk, som i alt for ringe grad har bekymret sig for, om det pålagte har en didaktisk værdi, og jeg er træt af, at vores stræben efter publicérbare resultater uundgåeligt leder til en standardisering af min undervisning.

Maria klarer sig

I en fjern fortid var min hustru udvekslingselev på en amerikansk high school. Her udleverede Mr. McManus hver torsdag svarene på den test, eleverne skulle have om fredagen, og vupti, så fik Anne Dorthe fra Kvaglund A i Amerikansk Historie.

Mr. McManus var glad, både på Anne Dorthes, men særligt på egne vegne, da han dermed velfortjent kunne sole sig i ros fra skoleledelsen. Anne Dorthe blev måske ikke så meget klogere, men hun fik da sit A.

Det er den virkelighed, vi er på vej ind i, hvis ikke regeringen lykkes med sin målsætning om at erstatte de nationale test med noget, der først og fremmest gør eleverne dygtigere fagligt til andet end blot at tage en test.

Jeg vil opfordre til, at man lytter til lærerne og inddrager dem i arbejdet med at gøre de kommende test til noget, der har forståelig værdi for den undervisning, eleverne skal modtage.

Maria? Hun er ligeglad. Hun aner den dag i dag stadig ikke, at hun er en humlebi, der flyver, selv om hun ifølge de nationale test ikke burde kunne.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.skoleliv@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden