0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Privatfoto
Foto: Privatfoto

Hvis vi ønsker at hjælpe alle elever uanset fagligt niveau og social baggrund, må vi se på sammenhængen mellem test og prøver, skriver Marie Elmegaard fra Dansklærerforeningen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

Debat: Vi må pinedød se på sammenhængen mellem test og afgangsprøver i hele skoleforløbet

Nationale test og folkeskolens afgangsprøver er langt fra samstemmende, og alt andet lige skaber det en skævvridning i undervisningen, skriver Marie Elmegaard fra Dansklærerforeningen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Jeg har de sidste tre år arbejdet i folkeskolen på et område, hvor vi næppe rangerer bedst i nationale målinger. Hver dag har jeg mærket store forskelle på det faglige niveau blandt mine elever og ikke mindst store forskelle på, hvor meget eller hvor lidt man personligt og socialt bærer rundt på i sin bagage.

Men jeg må ærligt indrømme, at de nationale test på intet tidspunkt har kunnet vejlede mig som dansklærer i at sikre den rigtige undervisning til alle mine elever. De har allerhøjst kunnet fortælle mig, om vi lå over eller under landsgennemsnittet – og allermest givet mig følelsen af, at der sad andre i systemet, som havde langt større interesse i testresultater end mine elever og forældre.

Jeg må også ærligt indrømme, at det har været med en klump i halsen, at jeg hver gang har måttet aflevere et dokument til elevernes forældre, der angiver et mere eller mindre mangelfuldt læseniveau, men næppe et indblik i, i hvor høj grad den enkelte elev har gennemgået en faglig, personlig og social udvikling.

Diskussionen om nationale test er efterhånden udvandet, fordi de fleste deltagere i den offentlige debat ikke tør gribe om nældens rod

Derfor er det stærk bekymrende, at der prioriteres tv-tid og licenspenge på at diskutere nødvendigheden – ja ligefrem aktualiteten i nationale test. Alle lærere ved, at de kun angiver et resultat og nødvendigvis ikke altid et resultat, der kan anvendes til at forandre den daglige praksis. Mest af alt fordi en forandring i den daglige praksis ofte koster ekstra ressourcer, ekstra penge, og det har den enkelte folkeskole nødvendigvis ikke til rådighed.

Skævvridning

Diskussionen om nationale test er efterhånden udvandet, fordi de fleste deltagere i den offentlige debat ikke tør gribe om nældens rod. Tale om prioritering af velfærd, tale om folkeskolens økonomi og tale om, at der er folk i vores uddannelsessystem, for hvem det er afgørende, at der er hurtig effekt af den undervisning, vi hver dag leverer.

Jo vist, det er vigtigt at kende til elevernes faglige udfordringer og ikke mindst, hvor der specifikt er faglige udfordringer. Det har jeg som lærer imidlertid helt andre redskaber til at afdække. Det er ikke afgørende for mig, hvor Mikkel og Sofie i 6. klasse ligger i forhold til hinanden, og hvordan de ligger i forhold til Peter og Amalie fra en hel anden kommune.

Hvis vi ønsker at hjælpe alle elever uanset fagligt niveau, social baggrund og personlighed, så må vi pinedød se på sammenhængen i de test og prøver, der pålægges skolen i hele skoleforløbet

Det afgørende er, at når jeg foretager en faglig vurdering af mine elever og giver udtryk for, at jeg har brug for ekstra hjælpende hænder fagligt og socialt til grupper af mine elever, så får jeg den hjælp.

Dernæst savner jeg en debat, som ikke omhandler for eller imod nationale test, men derimod handler om, hvorvidt der er sammenhæng mellem de test og prøver, som vi giver eleverne i løbet af deres skoletid.

Nationale test og folkeskolens afgangsprøver er langt fra samstemmende, og alt andet lige skaber det en skævvridning i undervisningen. De første syv år af barnets skoletid beder vi eleverne forholde sig til nationale test (særligt i dansk) i læsning, og i udskolingstiden er det prøver af en helt anden karakter, eleverne præsenteres for.

Hvis vi ønsker at hjælpe alle elever uanset fagligt niveau, social baggrund og personlighed, så må vi pinedød se på sammenhængen i de test og prøver, der pålægges skolen i hele skoleforløbet.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.skoleliv@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden