Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Tidsvilde Stine/Ritzau Scanpix
Foto: Tidsvilde Stine/Ritzau Scanpix

Novo Nordisk Fonden støtter naturvidenskab, fordi den er vigtig for vores fremtid, skriver fondens ansvarlige for uddelinger på uddannelsesområdet.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Novo Nordisk Fonden: Vi støtter naturvidenskaben i skolen, fordi den er så vigtig for vores fremtid

Et tæt samarbejde med aktørerne på skoleområdet er afgørende, hvis fondenes støtte skal skabe positive oplevelser og læring for børnene og opleves som en reel ressource af lærerne, skriver Berith Bjørnholm, ansvarlig for Novo Nordisk Fondens uddelinger på uddannelsesområdet.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Politiken Skoleliv har med en serie af artikler om Fondenes indtog i skolen sat fokus på de muligheder og udfordringer, der følger med øget privat fondsstøtte til folkeskolen.

Flere har luftet en bekymring for, at der bliver givet for meget til projekter inden for STEM-fagene i forhold til andre dele af skoleområdet.

Novo Nordisk Fonden er en af de fonde, der de seneste år har øget sine bevillinger til at understøtte udviklingen af STEM-undervisningen i skolen, og det mener vi er en god investering i vores fælles fremtid. Vi ønsker med vores støtte at styrke børn og unges kompetencer og engagement inden for naturvidenskab og teknologi.

Der er en god grund til, at Novo Nordisk Fonden støtter naturvidenskaben, skriver Berith Bjørnholm

Det gør vi, fordi vi mener, at grundlæggende naturvidenskabelig dannelse er central for børn og unges mulighed for at agere i en verden præget af hastig teknologisk udvikling. Samtidig er naturvidenskabelige kompetencer afgørende for den forskning og udvikling, der skal forbedre menneskers liv og samfundets bæredygtighed.

Legitim debat om fonde

Vi har i Novo Nordisk Fonden blandt andet taget initiativ til det store STEM-projekt LIFE, der vil sætte nye standarder for anvendelsesorienteret, undersøgelsesbaseret og eksperimenterende naturfagsundervisning i Danmark. LIFE tilbyder læringspakker og mobile laboratorier, der er udviklet på baggrund af autentiske problemstillinger i samarbejde med forskningsmiljøer i virksomheder og på universiteter.

Ud over LIFE støtter vi også de naturfaglige uddannelsesmiljøer. Vi støtter projekter, der udvikler materialer, metoder og tilbud, som bidrager til en inspirerende STEM-undervisning i grundskoler, gymnasier og erhvervsskoler samt på pædagog- og læreruddannelserne, og vi uddeler priser til naturfagslærere og pædagoger.

De private fonde har et medansvar for at modgå dette i vores bidrag til en styrket folkeskole

Debatten om, hvorvidt de forskelligartede interesser og aktiviteter på skoleområdet kan medføre kortsigtede indsatser og manglende udbredelse af den opnåede viden, er legitim, og de private fonde har et medansvar for at modgå dette i vores bidrag til en styrket folkeskole.

Det er også derfor, at Novo Nordisk Fonden ikke kun støtter nye tiltag, men også implementering og videreudvikling af allerede veletablerede projekter. Samtidig er det et fast element i vores uddelinger, at man kan søge om støtte til evaluering og vidensdeling, eksempelvis i form af konferencer eller publikationer, og vi uddeler også støtte til følgeforskning og tværgående naturfagsdidaktisk forskning.

Vi ønsker samarbejdet

Vi vil fra Novo Nordisk Fondens side gerne medvirke aktivt til endnu mere samarbejde og vidensdeling på det naturfaglige uddannelsesområde, ligesom vi gerne vil inspireres til nye temaer for støtte. I det nye år vil vi derfor tage initiativ til faglige netværksmøder med tid og plads til at dele erfaringer og drøfte udvalgte temaer.

En anden bekymring, der er fulgt med den øgede fondsstøtte, er, at støtten skævvrider og trækker midler væk fra andre områder. Vi anerkender denne bekymring, og derfor stiller vi ingen krav om medfinansiering, når man søger projektstøtte hos os. Læg her mærke til, at vi også yder vikardækning, når lærere eller pædagoger tager på et kursus, der er udviklet med fondens støtte.

Folkeskolen er vores fælles uddannelsesfundament, som befolkningen og politikerne lokalt og nationalt sætter retningen for. Som fond kan vi støtte op om denne retning og bidrage med ekstra ressourcer til at udvikle ny viden eller øge kvaliteten i naturfagsundervisningen. Det er arbejdsdelingen, og den er vi rigtig glade for.

Vi lytter til skolens folk

Fondenes uddelinger fungerer kun i tæt samarbejde og dialog med dem, der modtager støtten. Det er klart, at vi hele tiden skal overveje, om projekterne er af høj kvalitet, og om de opfylder et behov og reelt opfattes som ressourcer af lærerne. Der lytter vi til skolens fagprofessionelle.

For at forstå behov og muligheder er vi i løbende dialog med en lang række aktører fra uddannelsesinstitutioner

Vi skal også holde øje med, om projekterne formår at skabe positive oplevelser og læring for børn og unge. For at forstå behov og muligheder er vi i løbende dialog med en lang række aktører fra uddannelsesinstitutioner, forvaltninger, forskningsmiljøer, fonde og organisationer.

Til sidst skal der lyde en opfordring: Hvis skolens fagprofessionelle har ønsker og udfordringer, vil vi meget gerne høre dem, og vi glæder os til det fortsatte samarbejde med alle skoleområdets aktører.

Deltag i debatten - send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden