Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Privatfoto
Foto: Privatfoto
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Skoleven til lærer: Åben døren til dit klasseværelse! Vi tager intet fra dig og dine kolleger

Lærerne skal vise omverdenen deres vigtige arbejde ved at lukke Skolens Venner ind. Skolevennerne er nemlig ikke social dumping, som Stina Egedius Miller skrev i sidste uge, men et supplement til lærernes undervisning, mener Carsten Hogstad, næstformand i Skolens Venner

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nej, Stina Egedius Miller – skolevenner er ikke social dumping, som du skriver i dit indlæg i Politiken Skoleliv 2. oktober.

Vi er civilsamfundets meningsfulde bidrag til opretholdelsen af det danske velfærdssamfunds sande værdier: deltagelse, tid, omsorg og fællesskab. Den slags kan ikke købes for penge. Her kommer civilsamfundets engagement nu også Danmarks vigtigste kulturinstitution, folkeskolen, til gode.

Vi kan lige så godt se i øjnene, at samfundet ikke kan honorere den ultimative velfærd ved eksempelvis at stille det til enhver tid ønskværdige antal fagprofessionelle personale til rådighed for skolerne.

Der kommer hverken flere eller færre lærere, fordi din skole har nogle skolevenner

Det sker, dels fordi ønskerne overstiger de økonomiske midler samfundet har til rådighed, dels fordi købte goder ikke altid bringer lykke og velfærd. Vær realistisk: Der kommer hverken flere eller færre lærere, fordi din skole har nogle skolevenner, der kommer og giver en hånd med i to til fire timer èn gang om ugen.

Supplement, ikke erstatning

En skoleven er et supplement til lærernes undervisning og giver en hjælpende hånd dèr, hvor læreren har brug for det. Som udgangspunkt skal skolevennernes indsats foregå således, at enhver aktivitet, de deltager i, skal kunne gennemføres uden deres medvirken – og dermed ikke som nødvendig ubetalt arbejdskraft, men netop som krydderiet på din indsats.

En skoleven må ikke bruges som vikar eller stå alene med eleverne. I så fald ville skolevennen pådrage sig ansvaret for klasserumsledelsen, som alene påhviler læreren, lige som timens didaktiske og pædagogiske indhold udelukkende er lærernes ansvar.

Skolevenner viger ikke tilbage for at påtage sig praktisk arbejde som kopiering eller lignende. Også det giver nemlig mening – ligesom rengøringspersonalets arbejde er særdeles meningsfuldt set i den store sammenhæng!

Skolevenner åbner skolen mod lokalsamfundet, sådan som skolelovgivningen anbefaler, og skaber samtidig et generationsmøde, fordi de oftest er pensionister med lang og anden erhvervs- og livserfaring end lærernes. Skolevennerne kommer med tid, omsorg og nærhed og øger chancerne for, at eleverne bliver set og hørt og dermed får gode relationer til voksne i skolen, hvilket er et vigtigt parameter for elevernes trivsel og dermed indlæringsparathed.

Skolevenner har vist sig at være de bedste ambassadører for folkeskolen, fordi de får et førstehåndsindblik i skolens mangfoldighed og lærernes arbejdsindsats, som er anderledes positivt end det dystopiske billede af folkeskolen, som medierne ofte maler. Lærerne har gennem generationer været ’enelærere’ og kun lukket kolleger ind.

Luk os ind!

Åben dog døren ind til jeres klasselokaler, og vis omverdenen jeres store og vigtige arbejde. I har grund til at være stolte af jeres indsats. Lad jer ikke skræmme ved tanken om at lukke skolevenner ind. De er mennesker, der vil eleverne og skolen. De ønsker at gøre en positiv forskel.

Skolevenner tager ikke noget fra dig og dine kolleger – de giver dig tværtimod tid, så du bliver en bedre lærer for dine elever

Kære Stina! Du indrømmer selv at have haft rigtig stor fornøjelse af samarbejdet med skolevennerne på din egen skole. Du skriver oven i købet: »Skolevennerne på min skole er søde, empatiske og dygtige kræfter. Jeg håber, at vi til næste år kan have dem med i undervisningen som ekstra krydderi.« Hvorfor så alle dine bekymringer. Skolevenner tager ikke noget fra dig og dine kolleger – de giver dig tværtimod tid, så du bliver en bedre lærer for dine elever.

En skoleven er ikke en lærer og kan og skal ikke erstatte de fagprofessionelle i skolen. Men en skoleven er netop det krydderi, der skaber rum til, at lærerne kan bringe deres faglighed i spil og dermed løfte deres kerneopgave: at undervise og danne.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden