0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Dalhoff Casper/Ritzau Scanpix
Foto: Dalhoff Casper/Ritzau Scanpix

Lars Qvortrup fik en øjenåbner, da han var til kokkemesterskab i Nordjylland. Genrefoto.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Lars Qvortrup: Folkeskolen kan lære af den faglige stolthed på erhvervsuddannelser

Det var en øjenåbner for Lars Qvortrup, da han for nylig var tilskuer til de nordjyske mesterskaber for kokke- og tjenerelever. Her fik han at se, hvad høje forventninger til eleverne og et ambitiøst og målrettet miljø betyder for læring.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

En af de faktorer, der har størst indvirkning på elevernes læring og udvikling, er høje forventninger. Forventninger til eleverne. Et understøttende og forventningsfuldt miljø med engagerede og ambitiøse lærere.

Samtidig er det vigtigt, at skolen åbner sig, spiller sammen med omverdenen og varierer undervisningen. En ting er sikker: Dårlig undervisning dur ikke, slet ikke hvis den er pissedårlig.

Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix
Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix

Men hvordan gør man? Hvad det angår, var søndag 29. september en øjenåbner for mig. Den dag blev de årlige nordjyske mesterskaber for kokke- og tjenerelever afholdt. I år var det TECHCollege i Aalborg, der gennemførte arrangementet i samarbejde med EUC Nord og Kokkeforeningen Danmark.

Det syder og braser

Dørene åbnede klokken 11, og allerede ved indgangen kunne man se, at det var stort: Indenfor var der en barista-bar, som kunne måle sig med de bedste. Ved siden af skænkede bryggeriet Fur smagsprøver på lokale øl, kokkeelever lavede crêpes suzette, og der blev serveret østers anrettet på tang med en dråbe citron. Det myldrede med spændte forældre og kærester, mens de lokale medier havde gang i kameraer og mikrofoner.

Inde bagved sydede og brasede det i de professionelle restaurant-køkkener. Syv kokke-hold deltog. Hvert hold bestod af to kokkeelever og en medhjælper, der ryddede op og hentede råvarer. Klokken 12 skulle første hold servere hovedretten og godt en time efter desserten.

Tre timer før første servering måtte holdet gå i gang. Samtidig dækkede tjenereleverne borde, foldede servietter, arrangerede blomster og justerede aperitif- og vinvalget, så alt var klart til at modtage gæsterne

Derefter fulgte holdene med ti minutters mellemrum. Tre timer før første servering måtte holdet gå i gang. Samtidig dækkede tjenereleverne borde, foldede servietter, arrangerede blomster og justerede aperitif- og vinvalget, så alt var klart til at modtage gæsterne.

Allerede omkring 1. maj var årets ingrediensliste blevet offentliggjort. Hovedtema: Gris og blomme. Lige siden havde de deltagende teams forberedt sig: overvejet hvordan ingredienserne kunne kombineres. Øvet sig på hovedretter og desserter. Smagt til og justeret. Taget tid på kogning, stegning og montering. For på dagen skal det hele gå op i en højere enhed.

Otte timers forberedelse dagligt

Hvert hold skulle fremstille de to retter i tolv eksemplarer: seks til det enkelte holds gæstebord. Fem til dommerpanelet. Og et til 'skuebordet,' hvor alle retter blev stillet ved siden af hinanden, så de kunne sammenlignes. Dommerne til kokkekonkurrencen var ikke hvem som helst: En af dem var Jeppe Foldager, chef på Kanalen og tidligere sølvvinder af Bocuse d’or, en anden var Brian Mark Hansen, chefkok på Søllerød Kro.

Efter middagen trak dommerpanelet sig tilbage og voterede, og lidt i fire om eftermiddagen blev afgørelsen offentliggjort. Vinderne var det hold, der bestod af Elisabeth Madsen, som er kokkeelev på Musikkens Spisehus i Aalborg, og Cecilie Bunk Pedersen som er elev på Ruths Hotel i Skagen.

Efter sommerferien var de to unge kvinder gået i gang med forberedelser og træning: I hele august og september var de mødtes mindst to gange om ugen klokken 8-16 for at planlægge, tilsmage, justere og træne.

Til sidst sad alle detaljerne på rygraden: den farserede grisekam med æblechutney, friteret palmekål, brunet løgskum, kroket på braiseret griseslag, et låg af koral tuile og aromatisk sauce. Efterfulgt af tre små eventyrlige blommedesserter: blommer i madeira med flødefromage, sprød hasselnøddebund, krystalliserede nødder, chokolade-cremeux, tempereret chokolade og saltet hasselnøddeiscreme.

Men kunne de selv lide konkurrenceformatet? Ja, i den grad! Det er motiverende at få lov til at vise alt det, man kan og er stolt af

Motiverende konkurrence

Men kunne de selv lide konkurrenceformatet? Ja, i den grad! Det er motiverende at få lov til at vise alt det, man kan og er stolt af. Det er fedt, at det er en holdkonkurrence, fordi man får mulighed for at øve sig i teamwork. Og så fremmer formatet den faglige identitet: Tænk at være anerkendt i en profession, hvor ikke alt er lige godt, hvor øvelse gør mester, og hvor gode præstationer anerkendes og belønnes. Det eneste minus, de kunne komme i tanke om, var at nogle af drengene på uddannelsen måske så lidt skævt til en pigegruppe, der trængte sig ind i et mandsdomineret fag.

Samtidig fremhævede de uddannelsesmiljøet: Faglærer Simon Sørensen, der også er medlem af centerledelsen i det landsdækkende ’Smag for Livet’-projekt, har taget initiativ til at få anlagt køkkenhaver, højbede og vinstokke lige uden for køkkenerne.

Blaise Badré, deres franske faglærer, havde året før skaffet dem plads på Le Moulin Du Roc i Champagnac-de-Belair og på La Peniche i Perigueux i tre uger i foråret 2018. Tænk at blive uddannet på en erhvervsskole der brænder for faget, har høje forventninger til elever og lærere, og som aldrig vil anerkende, at dårlige præstationer er en del af hverdagen.

Er der nogen, der siger ’pissedårlig undervisning’? Ikke på TECHCollege Food i Aalborg. De demonstrerer, hvad uddannelse i et fag og til en profession også kan være. De viser, hvad høje forventninger til eleverne og et ambitiøst og målrettet miljø betyder. De kombinerer teori og praksis. Det kan vi alle sammen lære noget af – fra folkeskolen til professionsuddannelserne.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden