Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Jens Dresling / Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling / Ritzau Scanpix

Opgøret mod karaktererne kommer kun de mest veltalende og velstillede til gavn. Lærerne bør ikke melde sig i det kor, skriver Frederik Vad Nielsen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Ung socialdemokrat: Kære lærere, lad os sammen stå vagt om karaktererne

Hvis lærerne melder sig ind i det kor, der blindt ønsker at afskaffe karaktererne, og et snakkende kodesprog bliver afgørende, er det forældrenes bogreol, der afgør elevers faglige niveau. Og det er en skræmmende tanke, skriver formand for DSU Frederik Vad Nielsen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kære lærere, I varetager en af de vigtigste funktioner i vores samfund.

Det er jeres opgave at forme de nye generationer sammen med ansvarsbevidste forældre. Opgaven har aldrig været let. Men jeg frygter, at den i disse år bliver sværere, end den bør være.

For kampen mod præstationspres, sårbarhed og forvirring i ungdommen er blevet taget som gidsel i en gammelkendt kamp mod karakterer.

Mange af de støttepartier og politikere, der har bragt den nye socialdemokratiske regering til magten, presser på for at fjerne så mange karakterer som muligt fra skolen, for så til gengæld at erstatte det med mere uigennemskuelige vurderingssystemer. Samtaler, lange skrivelser eller andet, som altid vil være nemmere at navigere i for børn og unge fra veltalende og velhavende hjem.

Klapjagten på karakterer hjælper ikke en pind

Der er brug for, at I ikke melder jer ind i det kor, der blindt ønsker at afskaffe karaktererne.

I stedet er der brug for, at regering, skoleledere, lærere, elever og forældre finder sammen om følgende ambition: Folkeskolen skal sikre, at de dårligst stillede børn og unge får nemmere ved at tage en uddannelse, gennemføre en uddannelse og få et ordentligt arbejde bagefter.

Det er langtfra den eneste ambition – men det må og skal være den vigtigste. Klapjagten på karakterer hjælper ikke en pind i den sammenhæng.

Karakterskalaen er ikke perfekt

Vi ved fra både dansk og international forskning – bl.a. Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) - at karakterer er det, der klarest giver et billede af, hvorvidt unge er i stand til at gennemføre en uddannelse efter grundskolen.

Selvfølgelig er karakterskalaen ikke perfekt – det ved I lærere om nogen

Derfor giver det ikke mening at skærme skoleelever mod at lære at håndtere karaktergivning. Det er et gennemskueligt vurderingssystem, der er ens for alle, og det er svært at finde et alternativ, der i så høj grad nærmer sig objektive bedømmelseskriterier. Hvis det ender med, at et snakkende kodesprog bliver det afgørende, kommer forældrenes bogreol til at spille hovedrollen i vurderingen af elevers faglige niveau. Og det er en skræmmende tanke.

Selvfølgelig er karakterskalaen ikke perfekt – det ved I lærere om nogen. Det kan være svært at gå fra fire til syv, og måske giver det heller ikke mening, at skalaen er bygget op på en måde, hvor det hele tiden handler om at finde fejl i elevernes præstationer. Men de problemer kan vi sagtens løse uden at smide hele systemet ud med badevandet.

I stedet for at engagere jer i kampen mod karakterer, burde hele lærerstanden presse på for at sikre en skole, som er bedre i stand til at løfte de svageste børn og unge, og samtidig øger deres psykiske trivsel.

Forældrene skal stoppe med at stille stadig større krav til, hvordan deres lille perle skal behandles i klassen.

Instrumenterne til den første del af udfordringen er velkendte: Udgifterne til folkeskolen bør udgøre en langt større del af de samlede uddannelsesmidler, og vi skal have flere pædagogiske kræfter ind i dansk, matematik og engelsk. Screeningen af tal- og ordblinde børn bør være af langt højere kvalitet, og læreruddannelsen skal styrkes markant med flere timer.

Instrumenterne til den anden del af udfordringen er langt sværere.

Smid forældrene ud af klasseværelset

Der er intet der tyder på, at det pres skabes af karakterer. I stedet bør vi smide forældrene ud af klasselokalerne og sende et signal til forældrestanden om, at de skal stoppe med at stille stadig større krav til, hvordan deres lille perle skal behandles i klassen.

Flere og flere af jer lærere rapporterer om samarbejdsproblemer med forældrene, og hvis ikke vi får forældrene til at stoppe med at skærme deres børn mod de udfordringer, der kan ligge i at indgå i et forpligtende (klasse)fællesskab, øger vi aldrig den psykiske trivsel.

Samtidig bør I kraftigt overveje, om mobiltelefonerne har noget at gøre i klassen. Lærerstanden bør i samlet flok bede undervisningsministeren undersøge, hvad erfaringerne er med at udelukke mobiltelefonerne fra undervisningen. Mit bud vil være, at det skaber langt mere indre ro hos eleverne over tid.

Så kære lærere, lad os ikke føre skræmmekampagne mod karakterer i skolen.

Indtil vi har fundet et bedre system, som ikke favoriserer de veltalendes børn, og som samtidig er gennemskueligt og fair, bør vi rette kanonerne et andet sted hen. Kampen for at sikre de dårligst stillede elever og øge den psykiske trivsel blandt unge, går gennem undervisning af højere kvalitet, mindre krævende forældre og mere ro om eleverne.

Jeg synes, vi skal give det et skud – er I med?

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden