Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
ens Dresling/Ritzau Scanpix
Foto: ens Dresling/Ritzau Scanpix

I 2016 indledte Katrinebjergskolen i Aarhus et treårigt inklusionsforsøg med at blande autistiske og almene elever. De såkaldte Nest-klasser fungerer godt, viser en ny evaluering.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Lene Tanggaard og Anna Kromann: Faste rammer i Nest-pædagogik giver lærere og pædagoger frihed

Både elever med og uden autisme profiterer af skoleforløbet Nest, og de faste rammer frisætter lærerne, skriver professor Lene Tanggaard og psykolog Anna Crawford Kromann, som har været med til at evaluere projektet.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der var engang en pige, der gik til kunst en gang om ugen. Når børnene ankom til værkstedet, fik de et forklæde på, og så kunne de ellers gå i gang med, hvad de synes. Der var akvarel og oliemaleri, der var ler og der var kul. Alligevel var det altid en blyantstegning, pigen kom hjem med. Eksemplet med blyantstegning er værd at holde sig for øje. Det kommer vi tilbage til om lidt.

Pressefoto
Foto: Pressefoto

Anna Crawford Kromann, psykolog, Aarhus Kommune

I Aarhus Kommune har man på flere skoler arbejdet med at bruge Nest-pædagogik. Det sker både i såkaldte 'Nest-klasser' og i helt almindelige folkeskoleklasser med op til 28 elever og én lærer.

Afsættet i Nest er, at alle børn har brug for ro, overblik og tryghed for at lære og trives. Evalueringen af arbejdet med Nest-klasser peger på, at både elever med og uden autisme profiterer af tilgangen. Det er jo en dejlig nyhed, at vi med Nest har et konkret bud på, hvordan man lykkes med at udvikle alle slags elever i det samme skolemiljø.

Jannie Stentoft
Foto: Jannie Stentoft

Lene Tanggaard, professor, Aalborg Universitet

Men hvad ligger bag denne succes? Hvad er denne 'Nest-pædagogik' – ud over en betoning af strukturer, forudsigelighed og metoder, der understøtter elevernes evne til at regulere sig selv socialt og følelsesmæssigt?

Nest er først og fremmest de professionelle lærere og pædagoger, der udfolder og levendegør pædagogikken. Det er disse mennesker, der får det til at ske. Sammen har vi gennem undersøgelser spurgt rigtig mange af dem om, hvordan de oplever Nest 'indefra'.

Fælles værktøjskasse og færre valg

De efterhånden mange lærere og pædagoger, der arbejder med Nest-pædagogik i Aarhus, beskriver, at de er meget glade for at arbejde med Nest. Ikke kun fordi pædagogikken understøtter et udviklende og roligt læringsmiljø for eleverne, og at eleverne trives i det.

Men også fordi Nest tilbyder en række pædagogiske metoder, som man som professionel kan tage afsæt i. For det meste er metoderne genkendelige for de professionelle. Men med Nest som ramme er kompleksiteten reduceret. Der er truffet nogle valg, så ikke alt skal diskuteres. Det betyder, at man kan begynde at diskutere det, der kan udvikles eller det, der bøvler. Der er plads til at metoderne justeres og forfines.

Er de professionelle glade for at arbejde med Nest, fordi de ikke skal bøvle med valg, men kan læne sig lidt tilbage? De fortæller, at arbejdet kræver noget af dem. Men de fortæller også, at de er blevet dygtigere. De oplever, at det betyder meget, at deres arbejde tages alvorligt og rammesættes. Faktisk på samme måde som elevernes læring.

Nest involverer en ramme for pædagogisk udvikling og samarbejde, som betyder, at de professionelle får et fælles fokus, en fælles værktøjskasse og et stærkt fælles sprog for det pædagogiske arbejde. De får inspiration og ny viden, men de lærer i ligeså høj grad af hinanden. Det er lidt ligesom pigen med blyantstegningen. Hendes historie fortæller, at udfoldelse og udvikling ikke opstår af sig selv. Ikke engang når man er omgivet af et hav af lækre materialer. Faktisk kan et overflødighedshorn af muligheder overvælde og nogle gange handlingslamme. For at kunne realisere et potentiale – uanset om det er som barn eller voksen – hjælper rammer til at reducere kompleksitet, stille skarpt, fordybe sig, øve sig – og blive dygtig.

Nest frisætter de professionelle

De professionelle fortæller os, at rammerne i Nest er med til at frisætte dem. Der er ikke et modsætningsforhold mellem rammer og mulighed for faglig udfoldelse og kreativitet. Rammerne understøtter et fagligt fællesskabs fokus på at løfte en pædagogisk opgave og endda udvikle den. Nest er ikke et færdigt koncept, men pædagogik, der er under udvikling af de professionelle, der arbejder med den.

De professionelles stemmer peger på noget vigtigt. Hvis vi vil lykkes med at understøtte ikke bare de professionelles udøvelse af faglig dømmekraft, men også deres mulighed for at folde sig ud med de mangfoldige kompetencer og ressourcer de har, skal vi rammesætte for det. Præcis på samme måde som rammerne i klasserummene frisætter børnenes potentialer.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden