Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Pressefoto
Foto: Pressefoto

Med sprogprøverne er det måske første gang nogensinde, at Folketinget har vedtaget en prøve, som er obligatorisk også på de frie skoler, skriver Uffe Rostrup.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Uffe Rostrup: Sprogprøver er et voldsomt indgreb i frie skolers selvbestemmelse

Hele ideen med de frie skoler er, at de selv kan vælge metode, pædagogik og eventuelt prøver. Men det kan de ikke med sprogprøverne, som derfor går helt imod de frie skolers selvbestemmelse, skriver Uffe Rostrup, formand for Frie Skolers Lærerforening.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

På en række skoler i ghettoområder indføres der fra dette skoleår obligatoriske prøver for at fastslå, om eleverne er sprogligt dygtige nok til at rykke op i næste klasse. 13 af disse 40 skoler er frie grundskoler.

Lovgivningen om obligatoriske sprogprøver indskrænker markant friheden til at drive frie skoler.

For det første er der tale om decideret forskelsbehandling i den nye lovgivning. Med den nye lovgivning indfører politikerne obligatoriske prøver for nogle elever, mens alle andre slipper. Så hvis du har valgt naboskolen til en af de omfattede ghettoskoler til dit barn – ja, så slipper du for dansk-prøven.

Hvis dit barn dumper til danskprøven på en af ghettoskolerne, og du som konsekvens flytter barnet til naboskolen – ja, så kan barnet uden problemer fortsætte i skolesystemet. Undskyld, men det er goddag mand økseskaft.

Det ville klæde børnenes statsminister og hendes undervisningsminister igen at anerkende, at lærerne og skolerne laver et fortrinligt stykke arbejde, som ikke behøver detaillovgivning fra Christiansborg

For det andet er det mig bekendt første gang nogensinde, at Folketinget vedtager en prøve, som er obligatorisk også på de frie skoler.

Frie skoler skal tilbyde undervisning, som står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Men hvordan skolen når målet, er op til skolen selv. Nogle frie skoler er prøvefri, mens andre har mindst ligeså mange prøver, som man har i folkeskolen. Så pointen er ikke, at prøver er forfærdelige. Nej, pointen er, at hele ideen med de frie skoler er, at de selv kan vælge metode, pædagogik og eventuelt prøver. Men det kan de ikke med sprogprøverne. Det er derfor et voldsomt indgreb i de frie skolers ret til selv at vælge, med hvilken metode de bedst når resultater.

Ingen garanti ved at teste

For det tredje er der ingen garanti for, at den danske skole får bedre elever i klasserne af at teste dem. Mon ikke det går som med mange andre test, at skolerne planlægger undervisningen til de fire årlige test, og på den måde bliver der en del teaching to the test. Det bliver eleverne ikke nødvendigvis dygtigere til dansk af, men de lærer måske at bestå prøven.

Sprogprøverne er ikke løsningen for de børn, som kæmper med sprogudfordringer

Enhver seriøs fri skole arbejder hele tiden med at sikre, at elevernes sprogkundskaber er gode nok til at deltage i klassearbejdet – det er jo en forudsætning for at kunne begå sig. Men at teste eleverne øger ikke deres danskkundskaber – snarere tværtimod. For det tager ressourcer ud af undervisningen, ressourcer, som i stedet skal bruges på at teste fire gange årligt, og der vil være et markant fokus på, at eleverne består, så de kan rykke en klasse op sammen med deres klassekammerater.

Sprogprøver er ikke løsningen

Alt i alt er lovgivningen om sprogprøverne udtryk for mistillid til, at skolerne arbejder nok med sprogundervisningen.

Loven blev vedtaget under Lars Løkke Rasmussen. Nu har vi fået en ny regering, og det ville klæde børnenes statsminister og hendes undervisningsminister igen at anerkende, at lærerne og skolerne laver et fortrinligt stykke arbejde, som ikke behøver detaillovgivning fra Christiansborg.

Sprogprøverne er ikke løsningen for de børn, som kæmper med sprogudfordringer. Løsningen er tætte relationer til dygtige lærere, som ikke skal undervise for at få eleverne til at bestå en prøve, men for at lære eleverne dansk.

Genindfør tilliden og troen på de fagprofessionelles evner som et grundlæggende parameter for skoledriften i Danmark.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden