Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Står det til Nye Borgerlige, skal kommunerne fremover ikke drive skoler, skriver partiets undervisningsordfører, Mette Thiesen.
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Står det til Nye Borgerlige, skal kommunerne fremover ikke drive skoler, skriver partiets undervisningsordfører, Mette Thiesen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

Nye Borgerlige: Politikerne skal give tilliden og ansvaret tilbage til fagpersonerne i skolen

Skolen er folkets – ikke politikernes, skriver Mette Thiesen, undervisningsordfører for Nye Borgerlige.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

’Børn på vej’-skilte kan den kommende tid ses ved skolerne landet over.

Det er tegn på, at et nyt skoleår begynder. En masse spændte børn har fået spidset blyanterne, pakket skoletasken og er nu klar til at møde deres kammerater og lærere igen efter sommerferien. For de nye 0. klasser er det nok ekstra stort med den nye virkelighed – også for forældrene.

Jeg har to drenge, der i år begynder i 4. og 1. klasse. Da de startede, var det meget specielt for mig. Det er altid vildt, når ens børn når forskellige milepæle, og det må skolestart siges at være. Det minder én om, hvor meget man skal nyde sine børn, når de er små, for pludselig er tiden fløjet afsted, og de er fløjet fra reden.

For første gang i 11 år skal jeg ikke starte skoleåret som lærer. Jeg blev nemlig valgt til Folketinget ved valget den 5. juni. Men det betyder ikke, at jeg så vil blande mig i, hvordan de enkelte skoler drives. Tværtimod. Jeg mener, at lederne, lærerne og forældrene på de enkelte skoler er bedst til at skabe den bedste skole i deres område – til gavn for børnene. Derfor skal de have friheden til det.

Vi er af den klare holdning, at kommunerne fremover ikke skal drive skoler

Med min lange erfaring som lærer - og leder i et år - har jeg mange gode idéer til, hvordan man fra Christiansborgs side kan give skolerne de bedst mulige rammer. Dem har jeg skrevet ind i Nye Borgerliges skolepolitik, og det er mit håb, at de andre partier vil tage idéerne til sig.

Kommunerne skal ikke drive skoler

Først og fremmest er det vigtigt at gøre det klart, at skolen er folkets – ikke politikernes. Det burde være en selvfølgelighed, men det er det desværre ikke. I Nye Borgerlige ønsker vi, at skolerne skal være frie skoler, hvor pengene følger det enkelte barn.

Det betyder konkret, at skolegangen – ligesom i dag – vil blive betalt over skatten. Forskellen er bare, at forældrene får bedre mulighed for at vælge den skole, der passer bedst til deres barn. Det er forældrene bedst til, og derfor er det helt naturligt, at de får de bedste forudsætninger for at vælge.

Som tidligere lærer og leder ved jeg, hvor snærende båndene er. Bureaukratiet er massivt

Vi er af den klare holdning, at kommunerne fremover ikke skal drive skoler. Kommunerne skal ikke have indflydelse på etablering, drift eller indhold i undervisningen. De skal kun have tilsynspligt med skolerne. Kort sagt skal skolerne have friheden tilbage.

Ønske: Ny, kort skolelov

Jeg kan ikke begribe, hvorfor politikerne mener, at de skal blande sig i alt. Jeg ønsker, at tilliden kommer tilbage til fagpersonerne. Som tidligere lærer og leder ved jeg, hvor snærende båndene er. Bureaukratiet er massivt. Sådan skal det selvfølgelig ikke være. Detailstyringen skal væk, og den kæmpe folkeskolelov skal erstattes af en kort skolelov på maksimalt 15 sider.

Det er sådan, man skaber en god skole. En god skole, hvor det også prioriteres at opgradere læreruddannelsen til universitetsniveau med længere praktikperiode end i dag. En god skole, hvor skolerne er funderede i danske værdier om demokrati, ligeværd og ligestilling. En god skole, hvor islam ingen indflydelse har.

Det er sundt med forskellige skoler, der har frihed til at udvikle sig, eksperimentere og konkurrere. Det er sundt med respekt om lærergerningen. Det er sundt, at forældre frit må vælge den skole, der passer bedst til deres behov – så længe den selvfølgelig er forankret i danske værdier, sprog, kultur, frisind og demokrati.

Vi skylder de dygtige lærere og ledere og de engagerede forældre at give dem rammerne til at skabe den bedste skole – til gavn for børnene. De rammer er ikke til stede nu. Det vil de blive med Nye Borgerliges politik.

’PAS PÅ MIG!’-skilte står på veje, hvor der er legende børn. At passe på børnene skal vi altid huske, og derfor er det også vigtigt med en ny retning i skolepolitikken. Derfor skal vi skabe de bedste skoler for dem. Det vil Nye Borgerlige. Jeg håber, de andre partier er klar til det samme.

Deltag i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden