Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Vi skal kunne have en åben debat om folkeskolen og dens udfordringer, mener Charlotte Rønhof, formand for Rådet for Børns Læring.
Foto: Ritzau Scanpix

Vi skal kunne have en åben debat om folkeskolen og dens udfordringer, mener Charlotte Rønhof, formand for Rådet for Børns Læring.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Charlotte Rønhof: Vi skal turde sige, at skoler ikke løfter lige godt

Hvis vi skal have flere til at vælge folkeskolen, skal vi også turde nævne det unævnelige – f.eks. at skoler ikke løfter lige godt, eller at lærere ikke er lige dygtige, skriver Charlotte Rønhof, formand for Rådet for Børns Læring, i en replik til professor Lene Tanggaard.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vi offentliggjorde i formandskabet for Rådet for Børns Læring den 14. juni 2019 en rapport om Udvikling i tilslutningen til folkeskolen og frie grundskoler udarbejdet af Epinion.

Samme rapport dannede ramme for en god debat på Folkemødet om balancen mellem folkeskoler og frie grundskoler. Denne rapport samt en artikel på Folkeskolen.dk og et interview i Politiken Skoleliv med mig om samme tema, har fået Lene Tanggaard til tasterne.

Vi ønsker i formandskabet netop en debat om det stigende fravalg af folkeskolen, og derfor hilser jeg debatten meget velkommen.

Fravalget af folkeskolen og tilvalget af en fri grundskole er foretaget fra mange forskellige ståsteder. Men derfor kan vi alligevel godt tale om nogle overordnede tendenser – som f.eks., at en uhensigtsmæssig tung kultur er dominerende på nogle folkeskoler.

Lene Tanggaard taler netop om problemløsning i folkeskolen og om, hvordan vi i fællesskab kan udvikle en bedre kultur i og omkring skolen. Jeg kunne ikke være mere enig.

Hvis vi skal have flere forældre til at tilvælge folkeskolen, skal vi også turde nævne det unævnelige – f.eks. at ikke alle skoler løfter lige godt, eller at ikke alle lærere er lige dygtige

Folkeskolen er utrolig afgørende for sammenhængskraften i samfundet. Man skal bare forstå, at vi ikke kan tale skolen op, hvis det, vi taler om, ikke rimer på opfattelsen i samfundet i øvrigt.

Hvis vi skal have flere forældre til at tilvælge folkeskolen, skal vi også turde nævne det unævnelige – f.eks. at ikke alle skoler løfter lige godt, eller at ikke alle lærere er lige dygtige. Tabuer har det med at fylde uforholdsvis meget, men de kan brydes, hvis man taler om dem. Når tabuerne brydes, og vi taler åbent, er der en bedre platform for at forbedre tingene.

Heldigvis har vi masser af dygtige og engagerede lærere, der hver dag løfter en samfundsopgave, vi aldrig nogensinde kan overdrive betydningen af.

Brok er ikke produktivt

Vi ved fra forskningen, at lærerne er den enkeltstående faktor i skolen, som har størst betydning for elevernes udbytte af undervisningen. Derfor skal alle i og omkring folkeskolen have den største respekt for lærergerningen. Lærernes engagement og indstilling er helt afgørende for kulturen og undervisningsmiljøet på skolen.

Arbejdstidsloven og reformen har forståeligt nok efterladt folkeskolen med nogle dybe rifter, som det har krævet tid at hele, men jeg køber ikke Lene Tanggaards præmis om, at brok virker som en produktiv drivkraft.

Vi skal derimod kunne have en åben og konstruktiv debat. Og så skal vi bevæge os væk fra at tale om 'det primære ansvar', som legitimerer, at vi peger væk fra os selv.

Politikere, forvaltninger, skoleledelser, lærere, forældre og eleverne selv har alle et ansvar for, at vi får den gode folkeskole, vi har så stort brug for.

Deltag i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden