Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Bæredygtighed skal være en etisk dispiplin i skolen, mener forsker Suna Christensen.
Foto: Privatfoto

Bæredygtighed skal være en etisk dispiplin i skolen, mener forsker Suna Christensen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Debat: Elever skal lære at tage hånd om kloden

Der er brug for nye tanker om, hvordan undervisning kan lære elever at se sig selv som natur, og hvordan lærere kan udvikle aktiviteter og projekter, der forbinder eleverne med en bæredygtig forståelse af verden, mener forsker Suna Christensen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I dag oplever mange børn og unge, at skole handler om at tilpasse sig adgangskrav og videre mulighed for en karriere, hvor man kan tjene mange penge og derigennem opnå et godt og trygt liv.

Kravet om, at elever skal have høje karakterer, er udtryk for en økonomisk mentalitet, hvor dem, der har mest, hyldes som de fremmeste. Vi snyder eleverne, for i fremtiden bliver det ikke adgangen til et godt og trygt liv, for egentlig tryghed handler om at høre til og have nogen at være sammen med.

Der er mange gode grunde til at styrke elevers grundlæggende viden og færdigheder i skolen. Det giver dem dybere indsigt og gør dem i stand til at reflektere bedre. Desuden er både boglig og praktisk viden altid godt at stå på skuldrene af i mange sammenhænge.

Skolen bør været et sted, hvor elever kan erfare, at naturen og relationerne mellem mennesker er en forudsætning for læring og vækst

Men fokus på succes i form af genfortælling af viden, som skolen overleverer til eleverne, skaber også blinde pletter. Opmærksomheden på det konkrete liv omkring skolen bliver fortrængt og overset som et sted, hvor elever kan opsøge viden. Forestillingen om, at viden kommer fra bøger, er således udtryk for en logik, hvor dét at eksperimentere og arbejde kreativt i praksis associeres med valgfag og fritidsbeskæftigelse.

Det er en forkert forestilling.

Elever skal lære om naturen

En af pædagogikkens grand old men, John Dewey, fortæller om undervisning som forstærkning af sociale fællesskaber gennem det enkelte menneskes ansvarlige handlinger. Og han pointerer, at naturen er del af vores sociale liv.

I Deweys ånd begynder bæredygtig undervisning i elevers konkrete, sociale og emotionelle erfaring med naturen. Elever skal lære at kende naturen som en ven, for vi beskytter kun det, vi holder af.

Der er brug for nye tanker om, hvordan undervisning i højere grad kan lære børn at se sig selv som natur og bruge deres viden og kunnen med den opmærksomhed for øje. Der er brug for lærere, der kan se og lytte til elevernes nysgerrighed og udvikle aktiviteter og projekter, der forbinder eleverne med den erfarede omverden og giver dem en forståelse af sammenhænge.

Skolen bør været et sted, hvor elever kan erfare, at naturen og relationerne mellem mennesker er en forudsætning for læring og vækst. Hvor fokus på eksistentielle dimensioner af dét at blive menneske får mere opmærksomhed og måske endda forrang over det økonomiske. Hvor elever lærer, at dygtighed handler om at forstærke relationer og give omsorg til mennesker og natur.

Bæredygtighed er en etisk disciplin

Begrebet bæredygtighed har længe været undervejs som et væsentligt begreb. Ikke kun for klimaspecialister, men for os alle. I takt med at isen smelter, og der kommer mere vand i havene, stiger jorden stadig mere op af havet. Det betyder, at rammerne for vores liv vil ændre sig.

Det er tid til fornyelse – ikke af skolens formål, men af det liv, der leves i skolen

Signalet fra naturen om behov for omtanke er konstant og kommer også fra beretninger om insektdød og hedebølger som den, vi havde sidste sommer. Det bør få konsekvenser for, hvordan skolen inddrager selve livets vilkår på tværs af fag, og skolen bør uddanne elever til at træffe valg på baggrund af etiske overvejelser om, hvordan det bærer livet videre.

Det er tid til fornyelse – ikke af skolens formål, men af det liv, der leves i skolen. Skolen er et relationssted og et erfaringsrum for børn og unge, ikke et produktionsled. Skolen kan bidrage til en overlevelsesdygtig fremtid ved at danne ramme om konkret, socialt og emotionelt samvær mellem elever og omgivelser, der bidrager til en bæredygtig fremtid.

Den runde klode er vores fælles livsgrundlag og ansvar. Hvis vi vil sikre fremtidige generationer, er opgaven for skolen at konkretisere den erkendelse gennem undervisning, hvor elever forholder sig til konkrete, praktiske problemstillinger og lærer at stille spørgsmål og – i stedet for at reproducere svar.

For vi ved, at den viden og de modeller, vi siden industrialiseringen har troet var svaret på et godt og trygt liv, er overfladiske og i hvert fald ikke bæredygtige.

Deltag i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden