Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Privatfoto
Foto: Privatfoto

Vikarer er ikke et problem i sig selv, mener Ida Ohlendorff.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

Debat: Vi skal huske, at der også findes gode vikarer

Vikarer er ikke automatisk en dårlig ting. Skolerne gør en stor indsats for at rekruttere dygtige vikarer, og som lærerstuderende har man hårdt brug for den ekstra praksiserfaring, skriver lærerstuderende Ida Ohlendorff i en replik til Anne Brink Pedersen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Anne Brink Pedersen stillede i Skolelivs debatspalter den 14. juni spørgsmålet: »Er det ok, at et helt år af et barns skoletid dækkes af vikarer?«

Jeg mener, at svaret må nuanceres meget mere end til et ja eller nej. Det afhænger nemlig fuldstændig af den enkelte vikar og varigheden af fraværet sammen med andre faktorer.

Jeg oplever, at skolerne gør en stor indsats for at rekruttere vikarer, som enten er lærerstuderende, eller i øvrigt har stærke kompetencer i fagene og »naturligt flair« for støttende relationer, motiverende formidling, pædagogisk indsigt (tidligere kendt som »menneskekender« og »børnetække«), når det drejer sig om vikariater af lidt længere varighed.

Når det er enkelte timer eller dage, det drejer sig om, har klassens faste lærere i langt de fleste tilfælde materiale liggende, som er en del af den overordnede undervisningsplan, men som netop er egnet til en dag med vikardækning. Det kan for eksempel være en film, klassen alligevel skal se som led i undervisningen, der passende kan tages lige dén dag, hvor der er vikar på.

Lærerstuderende har brug for praksiserfaring

Anne Brink Pedersen beskriver i indledningen af sit indlæg, hvordan eleverne kan blive mødt af en nyudklækket student, som skal »forsøge at skabe ro og orden i den næste time«.

Jeg ville give skribenten helt ret, hvis alle vikarerne var som beskrevet i indledningen, men det er de langt fra.

Og jeg vil også give ret i, at vi skal gøre en indsats for at minimere brugen af vikarer uden nogen som helst forudsætning for at undervise børn.

Men det skal ikke ramme alle uuddannede - og især ikke lærerstuderende, som har hårdt brug for den ekstra praksiserfaring, så de netop kan komme endnu mere kvalificerede ud på den anden side af uddannelsen.

Læreruddannelsen har nemlig alt for lidt praktik, og det er ret afgørende, at teori og praksiserfaring kan indgå i samspil.

Og jeg må, som snart nyuddannet lærer, desværre tilslutte mig oplevelsen af, at uddannelsen ikke i alle tilfælde er garant for en kvalificeret lærer.

Deltag i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Forsiden