Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Nina Gøthche er tidligere skoleleder på en prøvefri friskole, og hun tvivler på, at eksamener vil få fagligheden til at stige.
Foto: Privatfoto

Nina Gøthche er tidligere skoleleder på en prøvefri friskole, og hun tvivler på, at eksamener vil få fagligheden til at stige.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

Debat: Fri os fra eksamen

De skærpede adgangskrav til ungdomsuddannelserne er et skridt tilbage mod den sorte skole med udenadslære, skriver sprog- og kulturkonsulent og tidligere friskoleleder og gymnasielærer Nina Gøthche, som her slår til lyd for at afskaffe eksamener.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Har du læst Martin A. Hansens Løgneren?

Den røg i 2015 af den danske litteraturkanon, så denne ældgamle roman er ikke længere noget, en ung lærerstuderende bruger sin sparsomme tid på.

Og det er en skam, for Martin A. Hansen er på sin egen underspillede, psykologiske måde en fantastisk inspirator til, hvordan man kan fange de ellers kropumulige elevers uforbeholdne nysgerrighed og lærelyst. Og det er vel det, vi driver skole for?

Men drømmen om at være læreren i ​Dead Poets Society ​ eller ​Mona Lisa Smile kan i de ældste klasser i folkeskolen godt lægges på hylden. De skærpede adgangskrav til ungdomsuddannelserne er blevet et slag tilbage mod den sorte skole, hvor udenadslære og centraliserede krav styrede ethvert klasserum. Og så bliver det nok ligegyldigt, om læreren har læst Løgneren.

Forskning: Karakterer hæmmer elevers læring

Jeg har hørt forældre på en prøvefri skole, hvor jeg var leder, sige, at hvis vi fik indført eksamen, ville fagligheden stige. Jeg tvivler. Det samme gælder karakterer. Folkeskoleloven siger ikke noget om, ​hvorfor man skal give karakter eller afholde eksamen. Der står intet om, at eleverne så bliver dygtigere. Tværtimod viser forskning, at karakterer hæmmer elevers læring.

Alt for mange gange har jeg som gymnasielærer sagt; 'fordi det skal bruges til eksamen'

Jeg kunne synge med i koret om, hvad karakterer gør ved eleverne, og hyle med på historierne om gymnasieelever med stress på grund af 12-tals-presset. Det gør jeg ikke her. Jeg er optaget af, hvad eksamenerne og karaktererne gør ved undervisningen. Jeg er ikke stødt på nogen evidens for, hvordan eksamener har indflydelse på kvaliteten af undervisningen. Det skyldes måske, at den eneste måde, man kvalificerer undervisning på, er gennem eksamener.

Det, som måles, er dog langt mere komplekst end et tal på en skala. Jeg har desværre set flere eksempler på uhyggelige tilfældigheder i karaktergivningen ved eksamener. Og prøveformer, der ligger så langt fra indholdet, at det er svært at se, hvad eleven har lært.

Hvad er det kedeligste i dansk?

Som ‘ny i job’ på et gymnasium for nogle år tilbage fik jeg en 1. g-klasse på en naturvidenskabelig studieretning fyldt med dansk-hadende-drenge i det obligatoriske Dansk A. Jeg havde, som den erfarne lærer, lyst til at eksperimentere lidt, så jeg introducerede dem til ‘Det kedeligste forløb i dansk’.

I bogkælderen fandt jeg til min store glæde Vagn Falkenstjernes Håndbog i dansk litteratur fra 1971. Et interessant fund set med nutidens øjne. Enhver håndbog i danskfaget i dag er drænet for primærtekster og består udelukkende af de instruerende sider, som de i ​Dead Poets Society ​hiver ud af bøgerne. Det er man fri for i Falkenstjerne – her læser man teksterne selv. Til gengæld var disse eksemplarer efter 45 års brug fyldt med sirlige blyantsskrevne noter.

Jeg spurgte eleverne: »Hvad er det kedeligste i dansk?«

Svarene var forudsigelige; ​når læreren selv har svaret, digte, Oehlenschläger (de vidste, hvem han var!), tekster, der foregår i gamle dage, gammelt dansk sprog osv. Jeg lovede dem højt og helligt, at de skulle få lidt af det hele, så vi sikrede, at det ville blive rigtigt kedeligt.

Op på stolen og recitere digte

Vi gik i gang med statistikker over tekster med flest blyantsnoter og tekster, de kendte på forhånd. På den måde fik jeg alle til - med stor entusiasme - at kæmpe sig gennem alle siderne i Falkenstjerne - slå lige den!

Vi ledte efter den unge rebel Oehlenschläger i ​Guldhornene, ​ og det førte til, at drengene skrev digte og i bedste ​Dead Poet Society ​-stil reciterede dem stående på en stol. Det var på ingen måder kedeligt.

Fri os fra eksamener og vis tillid til lærernes faglighed

Undervejs fik alle øjnene op for, at teksterne rakte langt ud over klasserummet, og de skrev interesseret om kanoniserede tekster.

Et halvt år efter blev jeg ringet op af den overtagende dansklærer. Hun ville gerne høre, hvad vi egentlig havde læst i dette forløb, og om man kunne betragte det som et ​litterært ​ eller et ​skriftligt  forløb? Hun ville også høre, om jeg i forbindelse med, at de skrev en kronik, havde arbejdet med begreberne ​redegørelse og dokumentation? I min iver for at danne disse skønne unge mennesker havde jeg ikke noteret det. Om jeg lod dem i stikken til eksamen… nej!

'Fordi det skal bruges til eksamen'

Vi kan nok ikke undgå eksamen, og med tre år til studentereksamen brugte jeg det faglige pusterum til at gribe eleverne.

Alt for mange gange har jeg som gymnasielærer sagt; 'fordi det skal bruges til eksamen'. Jeg ville ønske, svaret var; 'fordi I får et rigere liv', som jeg for nylig læste på Det Konservative Folkepartis hjemmeside.

Og det er min overbevisning, at udfaldet er bedre. Jeg formåede jo at vække deres interesse for faget. Og det er netop den slags muligheder, man har på de prøve- og karakterfrie skoler i Danmark, som jeg har stået op for i en politisk kamp for at fastholde deres eksistens: Fri os fra eksamener og vis tillid til lærernes faglighed.

Filosoffen Anders Fogh Jensen siger det; det handler om at klæde de unge mennesker på, ikke målrette dem mod en bestemt eksamen, videregående uddannelse eller til at blive gode medarbejdere, men til selve livet.

Og Grundtvig sagde 'undervisning må aldrig stille sig i vejen for menneskets medfødte nysgerrighed.' Og så tilbage til Martin A. Hansen. Hvad er det, Johannes Vig gør hver morgen i skolestuen, inden eleverne kommer?

Forhåbentligt har det vakt din nysgerrighed, så du læser Løgneren.

Deltag i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden