Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Folkeskolen er Danmarks vigtigste samfundsinstitution, men i mange år er den primært blevet betragtet som en udgift, skriver formændene for hhv. lærere, skoleledere og forældre.
Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix

Folkeskolen er Danmarks vigtigste samfundsinstitution, men i mange år er den primært blevet betragtet som en udgift, skriver formændene for hhv. lærere, skoleledere og forældre.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Bondo, Hjortdal og Edelberg: Skolen har brug for en grundinvestering i milliardklassen

Folkeskolen er ikke en udgift – den er en investering i den kommende generation, lyder det i et fælles debatindlæg fra lærerformand Anders Bondo Christensen, skolelederformand Claus Hjortdal og forældreformand Rasmus Edelberg.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Folkeskolen er helt afgørende for eleverne og for samfundet. Eleverne tilegner sig vigtige kundskaber, de udvikler deres kreativitet, idérigdom og kritiske sans, og de får vigtige forudsætninger for at kunne agere i et demokratisk samfund.

Folkeskolen er en grundsten i vores demokrati, og den er vores vigtigste kulturinstitution. Engagerede lærere, skoleledere og forældre knokler for at skabe det allerbedste afsæt for vores børns videre vej i livet.

Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen

Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen

Men rammerne i folkeskolen er efterhånden så snævre og økonomien så stram, at det er for svært at give børnene den undervisning, de har krav på.

Vi er stolte af vores folkeskole, og det skal vi vedblive at være. Derfor er det nødvendigt, at politikerne også er deres ansvar bevidst, at de er parate til at investere i folkeskolen og vores børns fremtid.

Vi taler ikke om nye fritstående projekter. Skolen har brug for en grundinvestering i milliardklassen, der skal styrke skolens grundydelse: God undervisning til eleverne. De midler, der tildeles folkeskolen skal bruges klogt og effektivt. Det vil vi gerne være med til at tage et ansvar for gennem et godt samarbejde med den kommende regering.

Pressede lærere og skoleledere

Vi tøver ikke med at kalde folkeskolen den vigtigste samfundsinstitution i Danmark.

Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening

Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening

Det er ikke tilfældigt, at den er rodfæstet i Grundloven. Det skal sikre, at der altid er et politisk ansvar for folkeskolen, og tanken om, at vi i Danmark ikke skulle have folkets skole, er ligeså fjern som tanken om et Danmark uden demokratisk valgt parlament.

Men hvilken folkeskole vil vi have? Vi har i mange år oplevet en meget instrumentel tilgang til folkeskolen, hvor folkeskolen primært betragtes som en udgift, og dens kvalitet bedømmes ud fra test og undersøgelser, der kun repræsenterer en meget lille del af det samlede billede af folkeskolens samlede vigtige opgave.

Folkeskolen består af en mangfoldig flok børn fra alle dele af samfundet. Her bruger vores børn en stor del af deres tilværelse gennem ti år. De skal forholde sig til klassekammeraternes ve og vel, lære at indgå i sociale sammenhænge og forstå, hvordan man løser konflikter, opbygger venskaber, løser regnestykker og dykker ned i grammatikkens mysterier med meget mere. De skal finde sig selv i fællesskabet.

Summen af alt det, som folkeskolen bibringer vores børn af demokratisk forståelse, boglige og praktiske kundskaber og det fælles kulturelle grundlag kan samlet beskrives med ét ord: dannelse.

Rasmus Edelberg, formand for Skole og Forældre
Foto: Pressefoto

Rasmus Edelberg, formand for Skole og Forældre

Virkeligheden på rigtig mange skoler i dag er imidlertid, at ledere kæmper med at få enderne til at nå sammen, når der planlægges. Det får den konsekvens, at lærerne er alt for pressede i forhold til forberedelse, efterbehandling og samarbejde.

Det hænger ikke sammen. Eleverne får ikke den tid og opmærksomhed fra læreren, som de har krav på. Læreren har ikke en reel chance for at leve op til de fine og rigtige krav i folkeskoleloven om, at undervisningen hver eneste time skal tilrettelægges, så hver enkelt elev bliver udfordret. Krav som politikerne selv har formuleret.

Folkeskolen er en investering i fremtiden

En folkeskole, hvor der hver dag går 550.000 elever, koster penge at drive. Men den investering, der bliver gjort i vores børn, kommer tifold igen i fremtiden. Derfor er besparelser på folkeskolen nok den tåbeligste prioritering, hvis vi vil fremtidssikre vores samfund.

Otte ud af ti skolebestyrelsesformænd vurderer, at skolens budgetter ikke rækker til de opgaver, skolen er pålagt. I løbet af 10 år har kommunerne samlet set nedlagt 8.600 lærerstillinger. Det svarer til en reduktion på ikke mindre en 16 procent, mens elevtallet 'kun' er faldet med syv.

Vi må bort fra blot at betragte folkeskolen som en udgift

Med folkeskoleloven i 2014 blev elevernes timetal forøget med 36 procent, og i 2012 pålagde politikerne med inklusionsloven folkeskolen en ny krævende opgave. Det er åbenlyst, at der er tale om en markant underinvestering.

Vi må bort fra blot at betragte folkeskolen som en udgift og på den baggrund jagte effektiviseringer som et mål i sig selv. For folkeskolen er og bliver en investering i velfærd, social mobilitet, livsduelighed, mangfoldighed, demokrati og rigdom.

Vi tror faktisk på, at folkeskolen ligger langt de fleste danskere på sinde, og at der er bred enighed om, at vi skal have en super god folkeskole til de kommende generationer.

Som forældre, skoleledere og lærere har vi derfor i forbindelse med valget det store ønske, at Folketinget bliver præget af politikere, der vil tage ansvar for og vil gøre den danske folkeskole endnu bedre.

Vi er rigtig mange forældre, skoleledere og lærere, der brænder for folkeskolen og er interesserede i at høre politikernes bud på, hvordan de vil tage ansvar for vores allesammens folkeskole – som i høj grad er en investering værd.

Deltag i debatten - send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden