Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Det er, som om vi har glemt, at der eksisterede en folkeskole før PISA og nationale test, mener Sofie Groth, der stiller op til Folketinget for Alternativet.

Det er, som om vi har glemt, at der eksisterede en folkeskole før PISA og nationale test, mener Sofie Groth, der stiller op til Folketinget for Alternativet.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

Debat: Lyt til Løgstrup, lyt til Habermas, lyt til lærerne

Det er godt, at stadigt flere partier vil droppe de nationale test. Men det er ærgerligt, at man vil erstatte dem med andre test, der heller ikke virker. I stedet skal vi kigge på de pædagogiske redskaber og lytte til lærerne, skriver Sofie Groth, folketingskandidat for Alternativet.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Den 3. maj havde Marie Elmegaard et debatindlæg i Politiken Skoleliv, hvor hun refererede Løgstrups advarsler om, hvad der sker, hvis man ukritisk blander den teknokratiske tankegang og børnelivet sammen. Hun efterspurgte samtidig en større vision for folkeskolen.

Jeg er vild med, at Elmegaard så direkte siger, at folkeskolen har gjort knæfald for konkurrence, succes og styring, og samtidig undrer jeg mig over ordet succes.

Jeg tror, at jeg selv, Elmegaard og mange andre, der vil have dannelsen og visionerne tilbage i folkeskolen, er blevet fanget i målstyrings-diskursen. For hvordan fik målstyrings-ideologien patent på ordet succes? Og hvad dækker succes over? At kunne sammenligne danske elever med internationale elever er i hvert fald ikke min idé om succes. Det er vel ikke et mål i sig selv?

Det virker lidt, som om vi har glemt, at der også eksisterede en folkeskole før PISA og nationale test. Glemt, at denne type instrumentalisering af læring er relativt ny i Danmark. Glemt, at den detailstyring, der blev trukket ned over lærerne i 2013, og som har resulteret i lærerflugt, er politisk bestemt.

Ubrugelige test skal ikke erstattes med andre test

Det er helt fantastisk at se så mange partier melde sig ind i kampen for at få droppet de nationale test - noget, vi Alternativet har kæmpet for i hele vores levetid. Man kunne fra politisk side vælge at tage et reelt opgør med både test og reform. Hvis man turde.

Aftaleparterne på Christiansborg har netop pillet lidt ved paragraf 16b. Man har bl.a. aftalt, at skolernes vikarbrug skal undersøges i 2020, og at indskolingseleverne skal gå 2,5 time mindre i skole om ugen. Det er sikkert udmærket, men det hele virker for mig lidt som 'klip en hæl, hug en tå'-politik.

Lad os minde hinanden om, at der eksisterede visioner, pædagogik, læringsfilosofi og didaktik før år 2000

Det nævnes på tværs af partier, at man er imod de nationale test - bl.a. fordi de ikke er et pædagogisk redskab og i virkeligheden er spild af tid og ressourcer. Igen kunne jeg ikke være mere enig, men dette er altså ikke en nyhed. Det har vi vidst længe.

Alligevel er det først nu, hvor det står uomtvisteligt sort på hvidt, at testene ikke virker, at man er villig til at gå aktivt ind i kampen for at droppe dem. Det er ærgerligt, at det første, der så meldes som alternativ til de ubrugelige test, er ideer til, hvilke test der skal afløse testene; f.eks. stikprøve-test. Men det er jo heller ikke et pædagogisk redskab. Lad os da lade være med at erstatte det, der ikke virker, med mere af det samme. Lad os benytte lejligheden til at kigge på pædagogiske redskaber og eventuelt lytte til eksperterne. Lærerne.

Lad os minde hinanden om, at der eksisterede visioner, pædagogik, læringsfilosofi og didaktik før år 2000. Der er så megen fantastisk inspiration at hente hos f.eks. Løgstrup eller Grundtvig. Eller Habermas, som er en vores store helte i Alternativet,  og som skriver kritisk om instrumentalisering i pædagogik og didaktik. Jeg hører netop, at der bliver kaldt på et opgør med instrumentaliseringen.

Lyt til lærerne

Men lige nu er det vigtigste som politiker at lytte til, hvad eksperterne, som står i det hver dag, siger. Det er netop der, den store fejl ligger. At man har trukket, hvad jeg fristes til at kalde et instrumentaliseringsregime, ned over hovedet på eksperterne.

Som skolepsykolog med daglig gang i folkeskolen konfronteres jeg ofte med test-mentaliteten, som er blevet børnenes virkelighed, og jeg må bare sige, at der skal en mere omfattende forandring til

Jeg tror, vi politikere hele tiden må kigge os selv efter i sømmene, når vi kommer med alle vores gode ideer, så vi ikke begår den samme fejl igen. Derfor glæder det mig, når professionelle som Marie Elmegaard står frem og beder os om at kigge på den større vision for folkeskolen.

Som skolepsykolog med daglig gang i folkeskolen konfronteres jeg ofte med test-mentaliteten, som er blevet børnenes virkelighed, og jeg må bare sige, at der skal en mere omfattende forandring til.

Og så vil jeg også gerne komme helt ned i realpolitikken og sige: Man må fra politisk side simpelthen acceptere, at det er dyrt at drive folkeskole. Ja, det er faktisk rigtig dyrt. Men det er jo grundstenen i vores velfærdssamfund. Den fælles forståelse af, at vi investerer mange penge i børn og uddannelse. Og det er ikke penge, man ser tjent ind efter fire år. Eller 10 år. Vi kan ikke spare. Det er vores lærere og dermed vores børn.

I Alternativet vil vi sætte skolen fri. Vi vil stadig væk fra test og målstyring. Vi vil stadig sætte lærerne fri. Vi vil stadig have dannelsen tilbage. Lærerne har idéerne og de ved, hvad de laver. Vi skal fra politisk side give dem rammerne til at vise det.

Deltag i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden