Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Nationale test kan være gode. Men kun hvis de bruges korrekt med en efterfølgende opsamling til forældre og elever, skriver skolelærer Mette Visti Larsen.
Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix

Nationale test kan være gode. Men kun hvis de bruges korrekt med en efterfølgende opsamling til forældre og elever, skriver skolelærer Mette Visti Larsen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Debat: Vi skal kunne forklare eleverne, hvorfor de får stemplet 'under gennemsnittet'

Hvordan kan vi sikre os, at konceptet bag nationale test kommunikeres ud, så forældre er i stand til at tale med deres børn om resultaterne, spørger skolelærer Mette Visti Larsen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Min søn i fjerde klasse er lige kommet grædende ind ad døren.

»Mor, jeg ville give dig den bedste overraskelse, og så er det bare lort.«

Han har taget national test i dansk/læsning, og er bare utrøstelig over stemplet ’under gennemsnittet’ og ’gennemsnittet’.

Mette Visti Larsen, skolelærer

Mette Visti Larsen, skolelærer

De stempler kan jeg godt blive lidt træt af. Elever og forældre ved ikke, hvad de betyder, og eleverne bliver skuffede og kede af det jævnligt. Der går heldigvis ikke mere end 10 minutter, før min søn er glad igen. Forklaringer om vigtige kvaliteter som gruppesamarbejde, aktiv deltagelse i timerne og empati giver julelys i mit barns øjne. Disse kvaliteter kan en national test ikke måle.

Ovenstående sætter nogle tanker i gang.

Hvad sker der i de familier, hvor der ikke sidder en mor, som er skolelærer og kan gribe ungerne, når de skal hjem med testresultaterne? Hvordan kan vi sikre os, at konceptet bag nationale test kommunikeres ud, så forældrene er i stand til at tale med deres børn om ’en del under gennemsnittet, under gennemsnittet, gennemsnittet, over gennemsnittet og en del over gennemsnittet’?

Elever skal forstå, hvad de bliver testet i

For det første mener jeg, at det er vigtigt at italesætte de nationale test over for ens egne børn, men også over for eleverne. Hvad er det, de bliver testet i, når der tages nationale test? Det er færdigheder. Færdigheder i at kunne stave, dele ord, lave brøkregning, oversætte tekster i fremmedsprog eller redegøre for planternes fotosyntese.

Det er ikke evnen til at kunne indgå i et gruppearbejde, deltage aktivt i timerne, at være den dejligste og mest omsorgsfulde kammerat eller reflektere over FN’s verdensmål. Dette er en super vigtig pointe.

Nationale test kan være gode, hvis de bruges korrekt med efterfølgende opsamling til forældrene og eleverne

For det andet må de nationale test ikke stå alene. Ja, der står i forældrebrevet, at testen ikke er et komplet billede af barnets faglige niveau, men ved eleverne det? Gør forældrene? Vi gør os selv, eleverne og forældrene en stor tjeneste, hvis vi skriver en lille hilsen på printet, indendet kommer hjem med eleverne:

»Husk, at Søren er en hammergod kammerat og aktiv i timerne.«

Eller:

»Signe, du er super dygtig! Dit fokus er at turde bidrage i gruppearbejdet.«

En lille notits betyder alverden for forældrene og eleverne, når de skal hjem med kuverten.

Lærere har for lidt tid til at gennemgå test

’En del under gennemsnittet’, ’under gennemsnittet’, ’gennemsnittet’, ’over gennemsnittet’ og ’en del over gennemsnittet’ er ord, vi som faglærere godt kan forstå, da vi kender indholdet bag prøverne. Vi kan også gå ind i de nationale test og se præcis, hvor den enkelte elev har svært ved at løse opgaverne. Det kan forældrene ikke.

Men har vi som lærere så den fornødne tid til at kigge hver enkelt elevs resultater igennem, diagnosticere og efterfølgende bearbejde resultaterne?

Mit svar er klokkeklart: Nej, det har vi ikke. Det betyder, at eleverne vil komme hjem til deres forældre med kuverterne, uden at de er sat i sammenhæng med resten af skolelivet, og det har den konsekvens, at eleverne bliver kede af det.

Nationale test kan være gode, hvis de bruges korrekt med efterfølgende opsamling til forældrene og eleverne. Hvis lærerne ikke har den fornødne tid til opsamlingsarbejdet, så må de gøres frivillige.

Deltag i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden