Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Før påske demonstrerede forældre over hele landet mod dårlige normeringer i daginstitutionerne. Den kamp skal skolefolkene deltage i, mener en række debattører.
Foto: Jacob Ehrbahn

Før påske demonstrerede forældre over hele landet mod dårlige normeringer i daginstitutionerne. Den kamp skal skolefolkene deltage i, mener en række debattører.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Lærere: Vi skal støtte kampen for bedre normeringer i daginstitutionerne

Det er en god investering i børns skole og uddannelse, hvis der er nok voksne omkring dem allerede i daginstitutionerne. Derfor bør skolefolket bakke op om forældre og pædagogers kamp for bedre normeringer, skriver seks lærere i dette fælles debatindlæg.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I den seneste tid har det været svært at åbne for en tv-avis eller at have snuden nede i Facebook uden at opdage, at forældre, pædagoger og børnepsykologer i fællesskab er gået på gaden og til tasterne for at råbe op.

Under #Hvorerderenvoksen? og #Minnormering går historierne om, at der er alt for få voksne til at vores børn i landets vuggestuer og børnehaver.

Vi, der arbejder i skolen, bør stille os side om side med forældrene og pædagogerne for at råbe med.

Nogle vil måske mene, at vi i skolen kan være ligeglade med, hvad der foregår i vuggestuer og børnehaver, for det har jo intet med os at gøre. Men faktisk forholder det sig stik modsat. Enhver børnepsykolog vil nemlig fortælle, at de første leveår har kolossal (måske endda afgørende) betydning for, hvordan et barn klarer sig senere i skolen og i uddannelsessystemet.

Enhver pædagog og lærer ved, at relationsarbejdet tager tid. Derfor er det så gakket, at der er mangler 9.000 pædagoger

Det er nemlig i de tidlige år, vi lærer, om vi skal have grundlæggende tillid til andre, eller om vi skal passe på ikke at komme alt for tæt på de voksne og de andre børn. Det er i de tidlige år, vi lærer at lære at have mod, lyst og nysgerrighed på at lære nyt, eller om det er sikrest ikke at turde at kaste sig ud i den store verden. Sidst, men ikke mindst, er det også i de tidlige år, vi udvikler en stærk psyke, eller om vi bliver skrøbelige og frygtsomme.

I skolen ser vi desværre, at et alarmerende antal børn og unge udvikler angst og stress. Vi ser også, at vold og trusler eleverne imellem og mod de voksne er et voksende problem, særligt blandt de yngste elever. Desuden vurderes det, at flere og flere børn starter i skole uden at være parate, hvilket gør det svært at lære noget - både for de ikke-parate børn og de børn, der bliver forstyrret i deres læring.

Mere omsorg

Meget kunne altså tyde på, at forældrene, pædagogerne og psykologerne har fat i noget, når de råber op. Derfor er det også skudt forbi målet, når politikernes svar på at gøre børnene skoleparate er at indføre den ene læringsplan efter den anden i vuggestuer og børnehaver. Senest er demokrati kommet på skemaet allerede fra vuggestuealderen. Det er slet, slet ikke mere af den slags, der er brug for.

Tværtimod er der brug for noget så gammeldags som mere omsorg og mere tid til at danne gode relationer mellem voksne og børn. For det er nemlig gennem relationerne, at børnene kan udvikle grundlæggende tillid, mod til at udforske og ikke mindst den stærke psyke. Kan vi sætte flueben ved disse ting, kan et barn bevæge sig trygt gennem skole- og uddannelsessystemet.

Enhver pædagog og lærer ved, at relationsarbejdet tager tid. Derfor er det så gakket, at der er mangler 9.000 pædagoger for at komme på samme normeringsniveau som i 90’erne. Bedre bliver det ikke, når børnene kommer i skole, for her er der 8.300 færre lærere end i 2009.

Det er altså en god investering i børns skole og uddannelse, hvis der er nok voksne omkring dem. Alene af den grund bør skolefolket være med til at råbe op om #Minnormering og #Hvorerderenvoksen? Men vigtigst af alt bør vi råbe op, fordi vores børn fortjener den bedst mulige barndom.

Deltag i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden