Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

I en ny forskningsrapport dokumenterer to forskere, at de nationale tests i læsning er så usikre, at de ikke bør bruges. Det har lærer Betina Hollen Tofting vidst længe.
Foto: Privatfoto

I en ny forskningsrapport dokumenterer to forskere, at de nationale tests i læsning er så usikre, at de ikke bør bruges. Det har lærer Betina Hollen Tofting vidst længe.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

Debat: Som lærer har jeg i mange år vidst, at nationale tests er totalt misvisende

Faglig udvikling måles ikke med nationale test, skriver lærer Betina Hollen Tofting, som opfordrer politikerne til at droppe dem.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

To skoleforskere, Jeppe Bundsgaard og Svend Kreiner, har nu konkluderet det, mange praktikere har vidst i flere år: De nationale test i læsning er alt for usikre og bør droppes.

Jeg ved fra de mange nationale test, jeg har udsat børn fra 4. klasse til 8. klasse for, at resultaterne kan være totalt misvisende

I folkeskolen er der netop nu tid til de nationale test. Trods kritik fra mange sider lever de stadig. Ja, faktisk lever de så godt, at der i flere kommuner tages mange flere nationale tests, end der reelt er krav om. Hvorfor? For at måle den faglige udvikling.

Kære politikere, både lokalt og på Christiansborg, faglig udvikling måles ikke med nationale test!

Hvad skal de fortælle mig om min datters faglige udvikling?

»Hvordan gik det så, Mor?« Min datter i 2. klasse kigger forventningsfuld på mig. Hun ved, hun er god til dansk og til at læse, og det ved jeg også. Jeg lægger papiret med Undervisningsministeriets logo tilbage i kuverten og siger smilende: »Du klarede det godt.« Da jeg lidt efter er alene i køkkenet, tager jeg papiret op igen for at se nærmere på det. Det er resultatet på den nationale test i dansk/læsning.

Jeg modtog en lignende kuvert fire måneder tidligere med testresultater på den samme prøve, og jeg ved, at hun i november/december vil blive udsat for testen for tredje gang. Første og sidste gang er prøven bare frivillig. Altså frivillig for børn i nogle kommuner. Her i kommunen er det vedtaget, at de frivillige test i dansk IKKE er frivillige, men obligatoriske, så børnene udsættes for dem ikke bare én, men tre gange.

Jeg vælger at sammenligne resultaterne af de to prøver. Det ene ud af tre profilområder falder særligt i mine øjne: sprogforståelse. Ved første test var min datters resultat »klart over middel«, men nu fire måneder senere er resultatet af samme profilområde i samme test »under middel«.

Profilområdet afkodning har i begge tests resultatet »klart over middel«, mens tekstforståelse er gået fra »over middel« til »klart over middel«. Hvad skal disse resultater fortælle mig eller dansklæreren om min datters faglige udvikling? Bør jeg blive bekymret?

Risikerer at gøre mere skade end gavn

Heldigvis er jeg selv folkeskolelærer, og min datter er nr. 3 i en søskendeflok. Derfor vælger jeg at tage det helt roligt. Jeg ved fra de mange nationale test, jeg har udsat børn fra 4. klasse til 8. klasse for, at resultaterne kan være totalt misvisende.

Jeg ved, at testene på ingen måde kan måle elevernes faglige udvikling, som politikerne tror

Jeg ved, at denne type test gør en del af børnene enormt usikre. Jeg ved derfor også, at testene på ingen måde kan måle elevernes faglige udvikling, som politikerne tror.

Som professor Jeppe Bundsgaard har udtalt flere gang, så risikerer de nationale test at gøre mere skade end gavn. Usikkerheden ved dem er der nu forskningsmæssigt bevis for. Jeg håber derfor, at man fra Christiansborg viser ansvar og endelig dropper disse test.

Deltag i debatten - send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Forsiden