Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Børn skal synge alfabetsange, se på sommerfugle og lave regnehistorier, men ikke sidde bag en skærm og evaluere sig selv, før de overhovedet kan læse, skriver skolelærer Pia Henriksen.
Foto: Arkivfoto

Børn skal synge alfabetsange, se på sommerfugle og lave regnehistorier, men ikke sidde bag en skærm og evaluere sig selv, før de overhovedet kan læse, skriver skolelærer Pia Henriksen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Lærer: Tror I, skolen bliver bedre, fordi vi bruger Aula som digital platform?

Skolens nye beskedsystem, Aula, skal erstatte SkoleIntra. Desværre er glædesrusen i medierne bygget på en falsk præmis, skriver skolelærer Pia Henriksen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er næsten ikke til at skære igennem den tykke luft af rosende ord, der er fulgt med de første anmeldelser af skolens nye beskedsystem Aula, som skal erstatte det, som alle forældre elsker at hade - nemlig SkoleIntra. Systemet er allerede skudt i gang på flere forsøgsskoler, som fremhæver, at det ligner Facebook, hvilket gør det lettere tilgængeligt for mindre it-kyndige forældre.

Desværre er glædesrusen i medierne bygget på en falsk præmis, da Aula i sig selv er ligegyldig at diskutere, medmindre man vil sætte fokus på debatten om indsamling af børns personlige data. Fra et pædagogisk synspunkt er platformen blot et begrænset beskedsystem, som først udfolder sit sande ansigt, når der er tilkøbt en port f.eks. til en læringsplatform.

En læringsplatform er en alt for snæver ramme for god undervisning, som lærerne ikke har efterspurgt

I denne sammenhæng er det kun interessant at tale om Aula, hvis man ser på de forskellige widgets, som er tilknyttet, og her får piben en anden lyd. Samlet set udspringer det hele af brugerportalsinitiativet, som har til formål at skam-digitalisere skolen og hele dens virke i en sådan grad, at det vil kunne medføre en så stor informationsstrøm rettet mod hjemmet, at samarbejdet med skolen vil lide skade. Særligt i forhold til de ressourcesvage familier, hvilket jo er paradoksalt.

Tidskrævende klikkearbejde

Man sidder lige nu ude i kommunerne og laver anvendelsesstrategier. Det vil i den forbindelse være klædeligt at fremlægge et regnskab og budget over de digitale anskaffelser inklusive løbende udgifter samt en vurdering af, hvilken reel værdi de mange millioner kroner skaber for børnene. De samme børn, som mange steder lider under store klasser, elendigt indeklima og manglende faglig støtte.

Der er meget stor forskel på skoleklasser. Både hvad angår alder, ressourcer og forældregruppe. En læringsplatform er en alt for snæver ramme for god undervisning, som lærerne ikke har efterspurgt. For mange er det et tidskrævende, meningsløst klikkearbejde.

Nogle lærere har muligvis en sammensætning af fag, elevgruppe og forældre, hvor redskabet kan bruges. Personligt sidder jeg bare i mit stille sind og ønsker, at it-bagmændenes koner vil tage en guldbikini på og sno et par ørefrikadeller, så de digitale drenge kan få udlevet deres hede sci-fi drømme et andet sted end i folkets skole.

Her skal børn nemlig slå på tromme og spille teater. De skal møde menneskeligt nærvær, grine og græde, plaske med vand og gå på line. De skal synge alfabetsange, se på sommerfugle og lave regnehistorier, men ikke sidde bag en skærm og evaluere sig selv, før de overhovedet kan læse.

Tror I, skolen bliver bedre?

Da man fik tablets i skolen for mange år siden, havde jeg en klasse, hvor en far på et møde spurgte de andre forældre på gebrokkent dansk: »Fordi de bruger en iPad, I tror, at de bliver professor?«

Det var der ikke rigtig nogen, som kunne svare på.

Nu spørger jeg: Fordi vi bruger en digital platform, I tror, at skolen bliver bedre?

Deltag i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden