Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
BUPL har ret, når de vil have hævet kvaliteten i pratikken, skriver Annegrete Juul.
Foto: Københavns Professionshøjskole

BUPL har ret, når de vil have hævet kvaliteten i pratikken, skriver Annegrete Juul.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Dekan på Københavns Professionshøjskole: Vi skal styrke fremtidens pædagoger

Manglen på pædagoger kan blive katastrofal, men en bred alliance for at fremme pædagogprofessionen og pædagoguddannelsen ville rumme et stærkt håb, skriver dekan på Københavns Professionshøjskole, Annegrete Juul.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I uge 9 havde vi åbent hus på Københavns Professionshøjskole for at invitere kommende studerende inden for på vores uddannelser. Og lad det være sagt med det samme: Der var propfyldt i vores store auditorium og mange gode spørgsmål om pædagoguddannelsen. Danmarks største uddannelse og en af de absolut vigtigste. Men også en af de uddannelser, som politisk har været nedprioriteret i alt for mange år.

Vi er glade for hver en krone, som bliver tildelt pædagoguddannelsen og tilsvarende kede af de mange flere, som er forsvundet

Derfor er det positivt at læse BUPL’s udspil til en styrkelse af pædagoguddannelsen. Udspillet har flere gode forslag, som vi som uddannelsesinstitution kan nikke genkendende til - og som vi ser frem til vil blive yderligere kvalificeret. Blandt andet af den evaluering af pædagoguddannelse, der skal gennemføres i 2020.

Tværprofessionelt samarbejde er vigtigt

Et godt eksempel er skoleområdet. Her har pædagogerne fået en ny rolle efter skolereformen og arbejder nu tættere sammen med deres lærerkollegaer.

Efter den nye folkeskoleaftale fra januar 2019 vil skoledagen blive kortere, og det betyder, at flere børn og unge vil have brug for et godt fritidstilbud.

Hvis kvaliteten af fritidstilbuddene skal styrkes, og sammenhængen mellem skole- og fritidstilbud øges, er der brug for pædagoger, der i løbet af deres uddannelse har lært at samarbejde tværprofessionelt. Som har haft mulighed for at træne og øve disse kompetencer og ikke kun har en teoretisk tværprofessionel viden. Undervisning, hvor de studerende træner og øver, er dyrere end traditionel teoretisk undervisning, og derfor er det svært at sikre mere af denne undervisning med de nuværende økonomiske rammer.

Pædagoger skal ikke alene være vidende om for eksempel børns udviklingspsykologi. Nej, de skal også efter endt uddannelse have viden, færdigheder og kompetencer til at kunne træde kompetent ud i professionen. En tredjedel af pædagoguddannelsen er derfor praktik, men rammerne om praktikken skal styrkes, så praktikken i langt højere grad bliver et læringsrum, end det er tilfældet i dag. Det kræver for eksempel mere uddannet vejledning og et styrket samarbejde mellem uddannelse og praktik. Så her har BUPL også ret, når de vil have hævet kvaliteten i praktikken.

Der er lang vej endnu

Vi er meget glade for, at uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers (V) som den måske første minister på området anerkender vigtigheden af pædagoguddannelsen og tidligere i år fulgte op 17,5 millioner kroner til en handleplan, som blandt andet skal bidrage til at løfte studieintensiteten på pædagoguddannelsen.

Men jeg vil lige igen minde om, at pædagoguddannelsen er Danmarks største uddannelse med cirka 17.000 studerende. Og samtidig udgør midlerne en meget lille del af de penge, som regeringen systematisk har sparet og fortsat agter at spare på driften af pædagoguddannelsen. Så ja, vi er glade for hver en krone, som bliver tildelt pædagoguddannelsen og tilsvarende kede af de mange flere, som er forsvundet. Så der er lang vej endnu.

Vi ser frem til at fortsætte dialogen med både BUPL, Tommy Ahlers og alle de andre aktører på uddannelsesområdet om, hvordan vi forbedrer pædagoguddannelsen. Ikke mindst fordi vi kigger ind i en fremtid med både stigende politiske ambitioner og flere og flere børn. Manglen på pædagoger kan blive katastrofal og vil ramme de mest udsatte og sårbare i Danmark. En robust og bred alliance for at fremme pædagogprofessionen og pædagoguddannelsen ville rumme et tilsvarende stærkt håb.

Deltag i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden