Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Skolærer Jan Hansen mener ikke, at hans elevers opførsel vil ændre sig på baggrund af en tiltaleform, sådan som DF's Morten Messerschmidt (billede) foreslår.
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Skolærer Jan Hansen mener ikke, at hans elevers opførsel vil ændre sig på baggrund af en tiltaleform, sådan som DF's Morten Messerschmidt (billede) foreslår.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

Lærer: Hr. Messerschmidt, respekt til læreren skabes ikke af distancering

Når en lærer kan indgå i positive relationer med den enkelte elev, så muliggør det et sundt og trygt læringsmiljø. Det står i kontrast til Morten Messerschmidts holdninger om, at fransk autoritet og konsekvens løser disciplinærproblemer i folkeskolen, skriver lærer Jan C. Hansen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeg er blevet kaldt far henne i skolen. Jeg er på fornavn med mine elever. En gang i mellem bliver jeg tituleret 'den bedste lærer'. Andre gange udvides mit navn til: 'Jan, du er den bedste lærer!' Jeg arbejder i indskolingen og har derfor mange titler.

Dansk Folkepartis Morten Messerschmidt har for nyligt udtalt, at der er brug for mere respekt for folkeskolens lærere. Hans forslag på denne problemstilling er, at eleverne skal tiltale lærerne hr., fru eller frøken. Her drager han både paralleller til den gamle skole og den franske, belgiske og tyske skole.

Eleverne går ikke op i, om det er hr. Hansen eller Jan, som de indgår i konflikt med. Her er tale om børn, som er under et stort pres og reagerer på det

Det får mig til at tænke på en studietur, min tidligere kollegaer og jeg var på. Vi var på besøg i Malmø. Vi skulle suge til os af alle de indtryk, som vi mødte. Vi interviewede lærere, var rundt og kigge på klasser og se forskellige skolemiljøer.

Det største indtryk, vi tog med hjem, var, at der var meget stille på skolerne. Nogle af mine kollegaer havde fået at vide af de svenske lærere, at en indførelse af hjemmesko på de svenske folkeskoler i Malmø havde givet en helt anden ro i klasserne. Det indførte vi på vores skole som forsøg. Men vi måtte konstatere, at det ikke virkede på danske skoleelevers fødder.

Respekt igennem elevernes fordybelse

Morten Messerschmidts betragtninger bunder i hans personlige meninger. Han foreslår, at man kan opnå mere respekt ved, at lærerne skal distancere sig til eleverne ved hjælp af en tiltaleform. Til det har jeg at sige, at jeg tvivler på, at mine elever vil ændre opførsel på baggrund af en tiltaleform.

De elever, som jeg møder i den type konfliktsituationer, som Morten Messerschmidt tænker på, har en helt anden type problemer. Eleverne går ikke op i, om det er hr. Hansen eller Jan, som de indgår i konflikt med. Her er tale om børn, som er under et stort pres og reagerer på det.

Jan C. Hansen, lærer
Foto: Privatfoto

Jan C. Hansen, lærer

Til gengæld har jeg en masse elever, som er trygge ved min person. At jeg er en autoritet er eleverne ikke i tvivl om. Gennem smil, glæde og til tider råb, så får jeg sat nogle tydelige rammer. Eleverne er heller ikke i tvivl om, hvad de skal lave, og hvor de kan få hjælp henne. For det har jeg vist dem. Det fungerer allerbedst, hvis jeg enten har serveret det på en spændene måde, eller eleverne fordyber sig så meget, at de får lov at glemme omgivelserne. På den måde er jeg en autoritet og får den fortjente respekt. Det er en generel oplevelse, jeg har som skolelærer.

Min undervisning stemmer overens med forskning om god undervisning. Når en lærer kan indgå i positive relationer med den enkelte elev og med klassen som helhed, så muliggør det et læringsfællesskab, hvor eleverne lærer godt. I min optik, så er det en modsætning til hr. Messerschmidts holdninger, hvor respekt skabes af en distancering.

Deltag i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden