Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Differentieret undervisning rummer forskellige arbejdsformer og barnets indflydelse herpå, skriver forskerne Sine Penthum Grumløse og Lotte Hedegaard-Sørensen.
Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix

Differentieret undervisning rummer forskellige arbejdsformer og barnets indflydelse herpå, skriver forskerne Sine Penthum Grumløse og Lotte Hedegaard-Sørensen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Debat: Elever og læreres samarbejde om undervisningen skaber engagement

Børn, der oplever at have indflydelse på, hvordan opgaver skal løses – og i øvrigt mødes af tillid til, at de kan løse opgaven på en god måde – har en masse energi at tilføre undervisningen, skriver to forskere.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvordan kan undervisningen udvikles, så flere børn får adgang og deltager? Det er et spørgsmål, som et Europæisk forskningsprojekt, Reaching the hard to reach, tager op. I projektet deltager skoler, lærere, universiteter og forskere fra fem europæiske lande.

Indflydelse på undervisningen giver ejerskab og energi til at være aktivt med

Som en del af dette forskningsprojekt samarbejder vi i øjeblikket med seks skoler om at etablere undervisning, der inddrager børnenes perspektiver på 'god undervisning'. Der arbejdes aktivt med elevinddragelse og undervisningsplanlægning.

Indflydelse og ikke kun ansvar

Sammen med en gruppe børn har lærerne forberedt og afholdt en undervisning, der tilgodeser børnenes perspektiver på undervisningen. Undervisningen er derefter evalueret af børn og lærere og ny undervisning planlagt. Som forskere undersøger vi først og fremmest, hvad lærere og børn finder ud af sammen, når der er tid og rum til at samarbejde om undervisningen. Og hvad ser vi så?

Sine Penthin Grumløse, lektor, KP
Foto: Arkivfoto

Sine Penthin Grumløse, lektor, KP

Børnene peger på forskellige forhold i undervisningen, som de ønsker ændret og 'den gode undervisning', ser forskellig ud alt afhængig af, hvad der er peget på, og hvilke forhold der er taget med i undervisningsplanlægningen.

Vi kan ikke sige, at skolens undervisning skal være på én måde for at inddrage børnene. Men vi kan konkludere, at børnene har haft indflydelse på undervisningen i struktur såvel som indhold og ikke mindst: at indflydelse på undervisningen giver ejerskab og energi til at være aktivt med.

Tillid og energi går hånd i hånd

Selvom emnet er bestemt af lærerne og tilrettelagt i tråd med faget, der undervises i, er undervisningens indhold stærkt præget af børnenes perspektiver. Grundlæggende har det været væsentligt for børnene at kunne vælge mellem forskellige arbejdsformer og dermed have mulighed for at arbejde med undervisningens elementer på forskellige måder.

Det har vist sig som flersporede aktiviteter i en del af undervisningen, der lægger op til, at man kan arbejde forskelligt med det samme emne og kunne man fristes til at sige: læringsmål. Det sætter rammen for et andet undervisningsmiljø end tavle- og 'sidde stille'-undervisning. Tiden opleves som godt givet ud, og energien i klasserummet vokser i takt med, at børnene oplever, at lærerne har tillid til, at de kan bidrage til undervisningen – også i planlægningsfasen.

Et bud på differentieret undervisning

Det ejerskab og engagement, som vi møder i undervisningen, går fint i tråd med differentieringsforskningens konklusion om, at differentieret undervisning ikke først og fremmest er niveaudelt undervisning men rummer forskellige arbejdsformer og barnets indflydelse herpå.

Lotte Hedegaard-Sørensen, lektor, DPU
Foto: Privatfoto

Lotte Hedegaard-Sørensen, lektor, DPU

Det handler ikke nødvendigvis om, at børnene skal bestemme, hvad de skal lære og i hvert fald ikke altid. Det handler til gengæld om, at børn, der oplever at have indflydelse på, hvordan opgaver skal løses – og i øvrigt mødes af tillid til, at de kan løse opgaven på en god måde – har en masse energi at tilføre undervisningen.

Undervisning, der inddrager børnene, kan forholdsvist nemt tilrettelægges på måder, der rummer forskellige arbejdsformer, men det kræver tid til planlægning. Det skal altså ikke pålægges den enkelte lærer at arbejde med undervisningsplanlægning på denne måde, men det kan være en prioritering, som understøttes organisatorisk.

Når børn og voksne samarbejder om lærerens undervisning

Fra forskningen ved vi, at børn i Danmark generelt er glade for at gå i skole. Mange trives og oplever at have medbestemmelse. Bare ikke på skolens kerneopgave: undervisningen og fagene. Det særligt interessante og udfordrende ved dette projekt er, at lærere og børn samarbejder om netop fag og undervisning. Og det tyder på, at det skaber engagement og deltagelse for børnene, også fordi det skærper lærernes blik for børnenes forskellige deltagelsesbetingelser. At børnene også lærer om demokrati ved at deltage i demokratiske procesesser er en væsentlig sidegevinst.

Deltag i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden