Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Mathias Christensen/Ritzau Scanpix
Foto: Mathias Christensen/Ritzau Scanpix

Det kræver tid til omhyggelig planlægning, hvis de gode intentioner om et nyt praktisk-musik valgfag skal blive realiseret, mener fire formænd for de frie grundskoler.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Formænd for frie skoler: Betingelserne for praktisk-musisk valgfag er ikke fair

De frie skoler støtter ambitionen om at integrere erhvervsfaglige kompetencer i grundskoleforløbet, men tidsrammen er unødvendigt presset, skriver en række formænd for de frie grundskoler.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hastværk er lastværk, siger et gammelt ordsprog. Oversat til nutidens iver efter at motivere flere unge til at vælge erhvervsuddannelser kan det lyde således:

Det går for hurtigt med at udvikle den praksisfaglige dimension i skolen.

I forlængelse af Thomas Medoms indlæg i Politiken Skoleliv den 29. januar, hvor han beder politikerne standse op og give tid til at få dette vigtig felt rigtigt implementeret, vil vi, de frie grundskoler, også tilkendegive, at vi oplever en proces, der tidsmæssigt er meget presset. Det gælder både på Christiansborg, i ministeriet og især ude på skolerne.

Forslaget fra forligskredsen indebærer, at der allerede fra 1. august skal være styr på Fælles Mål for fire nye udvidede (valg)fag, faglokaler, lærerkompetencer og ikke mindst ressourcer. Med de første eksaminer planlagt til foråret 2021 vil det være nødvendigt for at opfylde betingelserne i de fire fagmuligheder, at skolerne allerede nu planlægger aktiviteter, der skal påbegyndes fra det næste skoleår.

Vi vil gerne være omstillingsparate, men betingelserne er ikke fair

Vi bakker fuldt og helt op om ambitionen med at integrere erhvervsfaglige kompetencer i grundskoleforløbet. Men der er et tidsmæssigt element, som kan blive et unødvendigt benspænd.

Planlægning i blinde

På de fleste skoler - offentlige som frie - er budgetterne vedtaget, fag- og opgavefordeling blandt lærerne for det nye skoleår påbegyndes inden for kort tid, og lige om lidt er der ansat eventuelle nye medarbejdere. Alt dette uden at kende de nøjagtige betingelser eller indhold for de praktisk-musiske fag.

Vi vil gerne være omstillingsparate, men betingelserne er ikke fair, hverken overfor skolerne, der ønsker at planlægge optimalt, eller overfor lærerne, der gerne vil arbejde professionelt med deres fag. Hvordan skal de kunne det, hvis de ikke kender målene? Hvis de ikke ved, hvad deres elever skal føres til eksamen i? Og hvis de ikke har de nødvendige redskaber til at gennemføre fagene? Og hvordan sikres det, at de prøvefrie skoler kan vedblive at være prøvefrie på trods af et krav om en obligatorisk prøve, der tæller i den samlede præstation?

De frie skoler vil gerne have lov til at gøre det godt og ordentligt. Det kræver tid til omhyggelig planlægning, hvis de gode intentioner skal blive realiseret.

Deltag i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden