Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Folketingets formand, Pia Kjærsgaard, bør deltage i valgdagen for Skolevalget og vise de unge den tillid, de fortjener, skriver Anders Thorsen.
Foto: Jens Dresling

Folketingets formand, Pia Kjærsgaard, bør deltage i valgdagen for Skolevalget og vise de unge den tillid, de fortjener, skriver Anders Thorsen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

Debat: Pia Kjærsgaard tager fejl – de danske unge er faktisk verdensmestre i demokrati

En undersøgelse har vist, at de danske unge er de bedste i verden, når det gælder politik og demokrati, og Skolevalget er med til at styrke deres demokratiske selvtillid. »Hvilke undersøgelser, Pia Kjærsgaard læser, er mig en gåde,« skriver skolelærer Anders Thorsen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Så kom valget endelig! Naturligvis ikke voksenvalget, men det landsdækkende skolevalg, som titusindvis af elever fra 8. til 10. klasse landet over deltager i.

Anders Thorsen
Foto: Privatfoto

Anders Thorsen

Jeg kan ikke få armene ned af bare begejstring over skolevalget. I løbet af de tre ugers valgkamp engageres skoleeleverne i demokratiske debatter, og de kan få sat deres viden om valg og de politiske partier i spil.

Mine elever er, ligesom mig selv, begejstret for skolevalget, og de er dygtige. Hamrende dygtige. Faktisk er danske unge så dygtige til demokrati og politik, at de er verdensmestre i det! Det burde vi være stolte af, så derfor fik jeg kaffen helt galt i halsen, da Folketingets formand, Pia Kjærsgaard, udtalte sig om de unge til Radioavisen på P1, efter at statsministeren havde udskrevet valget:

»Vi ved fra undersøgelser, at alt for mange unge mennesker ikke ved særlig meget om folkestyre og demokrati. Ved ikke særlig meget om, hvad de politiske partier står for. Og pludselig er alvoren der jo, at de selv skal hen og sætte deres kryds.«

De unge interesserer sig for politik og demokrati

Hvilke undersøgelser Kjærsgaard læser, er mig en gåde. I 2017 viste undersøgelsen International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) nemlig, at danske unge rent faktisk er de bedste i verden, når det gælder viden om demokrati og politik. Undersøgelsen viser ligeledes, at de danske unges interesse for politik er stigende, ligesom de oplever at blive inddraget i skolen og hjemmet, når det handler om at tage stilling til politiske emner.

Folketingets formand - en af vores demokratis vigtigste personer - har et helt særligt ansvar for at vise tillid til de unges demokratiske evner

Vi har en lang, dansk tradition for, at demokratiet gennemsyrer vores familieliv og vores skolesystem. Demokratiet bliver mere end blot at stemme hvert fjerde år. Det bliver en måde at være sammen på. En livsstil. Det ser vi de positive resultater af, når vi kan læse resultaterne af ICCS, så måske er det slet ikke så dumt engang imellem at sidde i rundkreds og lytte til hinandens argumenter til løsning af frikvarterets små konflikter. Det er nemlig med til at gøre os til gode, demokratiske medborgere.

Derfor er det også helt vildt ærgerligt, at Pia Kjærsgaards udgangspunkt for skolevalget er, at de unge ikke rigtig kan finde ud af det der med demokrati og politik. Mistilliden til de unge skinner igennem. Jeg ville ønske, at hendes udgangspunkt var tillid til dem, for som undersøgelsen viser, kan de faktisk godt det her. Og vigtigere: De vil gerne politik og demokrati! Det er muligvis vigtigere end nogensinde, når vi lever i en tid, hvor de vestlige demokratier er under et større og større pres.

Skolevalget styrker de unges demokratisk selvtillid

Jeg mener, at Folketingets formand - en af vores demokratis vigtigste personer - har et helt særligt ansvar for at vise tillid til de unges demokratiske evner. Folketinget er endda medarrangør af skolevalget, så som dets formand burde hun have læst på lektien, inden hun udtalte sig til Radioavisen på P1.

Når nu de unge er så gode til demokrati og politik, kan min begejstring for skolevalget måske undre nogen. For så er det vel slet ikke nødvendigt?

På ét område er danske unge ikke så demokratisk stærke, som de burde. Det handler om det, der kaldes demokratisk selvtillid. Den handler om at have en tro på egne evner, så ens holdninger er værd at lytte til, ligesom den handler om oplevelsen af, at det politiske system rent faktisk bliver taget alvorligt. Her viser det sig, at de tidligere skolevalg har styrket de unges demokratiske selvtillid.

Partierne, særligt deres ungdomsafdelinger, har rent faktisk taget de unges holdninger alvorligt og er gået i dialog med dem til debatter på skolerne og de sociale medier. Det ser vi formentlig også ved dette valg.

På valgdagen torsdag håber jeg, at Pia Kjærsgaard vil deltage. Der vil være stor valgfest på Christiansborg, så det vil være alletiders gode mulighed for at vise flaget og vise den tillid til de unges demokratiske evner, som de fortjener.

Deltag i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden