»Når så mange kan have den holdning, at alt var meget bedre i gamle dage, så mener jeg, at vi som leverandører har fejlet,« skriver Anne Brink Pedersen, adm. direktør i IT-virksomheden IST Danmark.
Foto: ITS Danmark

»Når så mange kan have den holdning, at alt var meget bedre i gamle dage, så mener jeg, at vi som leverandører har fejlet,« skriver Anne Brink Pedersen, adm. direktør i IT-virksomheden IST Danmark.

Debat

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

Debat: Hvis digitale løsninger stresser, har vi som leverandører svigtet

»Mit håb er, at vi fremover vil sætte brugeren endnu mere i centrum. For gør vi det, så behøver vi ikke overbevise hverken Anders Bondo, politikerne eller forældrene om, at det digitale tilbagetog er den forkerte vej at gå,« skriver Anne Brink Pedersen, adm. direktør for IT-virksomheden IST Danmark, der leverer administrative løsninger til skole og dagtilbud.

Debat

Regeringens stresspanel foreslog i sidste uge under stor mediebevågenhed at afskaffe SkoleIntra. Stresspanelets forslag var at genindføre kontaktbogen for at mindske presset på forældrene.

At dømme efter talrige indlæg på sociale medier og i den almindelige nyhedsstrøm var der umiddelbart større opbakning til at lukke stresspanelet frem for SkoleIntra, men enkelte fremtrædende stemmer sprang med på stresspanelets vogn og ønskede sig tilbage til tiden med pen og papir.

Som leverandør af it-løsninger til skole- og dagtilbudsområdet vil jeg advare mod, at vi kaster vrag på digitaliseringen, der har gjort Danmark mere effektiv og sparet os en utrolig masse tid – også i folkeskolen. Men det er klart, at det uomgængeligt er os som leverandører, der har ansvaret for, at vores produkter ikke opleves som stressende, men tværtimod bidrager med værdi, forenkling og nye muligheder.

It skal være en hjælp og ikke en stressfaktor

Vi er nået rigtig langt i Danmark på den teknologiske bane. Faktisk ligger vi helt i front, når det kommer til digitalisering af vores samfund: Sidste år blev Danmark faktisk kåret af FN som verdensmester i offentlig digitalisering.

Skal vi virkelig sætte alt det over styr og gå tilbage til papir og blyant, som udover at belaste miljøet også er mere ressourcekrævende og omkostningstungt for brugerne end digitale produkter er?

Selvfølgelig skal vi ikke det. Det er vores ansvar som leverandør at sikre, at de produkter, vi leverer, er intuitive og smarte, og at de tilfører en værdi for brugerne. Det skal ikke være et stressmoment – tværtimod.

De gode gamle dage er en illusion

Forslaget om at rulle den teknologiske udvikling tilbage og erstatte SkoleIntra med den gode gamle kontaktbog fik sindene i kog i mange hjem. Også blandt politikere og i Danmarks Lærerforening var der nostalgiske røster.

Anders Bondo blev citeret for at give opbakning til stresspanelets udmelding. Og flere politikere var faktisk helt i tvivl om, hvad de skulle mene.

Når så mange kan have den holdning, at alt var meget bedre i gamle dage, så mener jeg, at vi som leverandører har fejlet. Hele tanken bag digitaliseringen af samfundet er, at det skal være nemt, tilgængeligt og hurtigt blandt andet at være i kontakt med skolen. Det har vi et kæmpe ansvar for at leve op til.

It skal gøre det nemmere at være forældre og elev

Som leverandører skal vi skabe værdi for vores brugere. Derfor er det også helt essentielt, at vi kan sætte os i brugernes sted og udvikle løsninger, som kommer dem til gavn.

Næsten halvdelen af medarbejderne hos os har en baggrund i skole- eller dagtilbudsverdenen. Det tror jeg er helt afgørende for, at vi kan skabe systemer, som har brugeren i fokus.

Brugerne skal være med både før, under og efter udviklingen af løsningen. Og vores faglighed som udviklere, skoleledere, pædagoger, lærere, skolesekretærer, forældre og elever skal kobles, så vi sammen får skabt it-løsninger, som ikke bare kører, men også skaber en merværdi for brugerne.

Mit håb er, at vi fremover vil sætte brugeren endnu mere i centrum. For gør vi det, så behøver vi ikke overbevise hverken Anders Bondo, politikerne eller forældrene om, at det digitale tilbagetog er den forkerte vej at gå.

Men det er vores ansvar som leverandører – og det skal vi tage på os.

Deltag i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Forsiden