Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Det er ærgerligt, at gode intentioner om at skabet et nyt praktisk valgfag  skal presses af et forhastet lovarbejde, skriver Børn og Ungerådmand Thomas Medom (SF).
Foto: Pressefoto

Det er ærgerligt, at gode intentioner om at skabet et nyt praktisk valgfag skal presses af et forhastet lovarbejde, skriver Børn og Ungerådmand Thomas Medom (SF).

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Thomas Medom i åbent brev til Riisager: Drop hastværk med praktisk valgfag

I deres iver for at indføre et nyt obligatorisk praktisk-musisk fag i folkeskolen, er politikerne på Christiansborg ved at spænde ben for de fagprofessionelle, skriver Thomas Medom, rådmand for Børn og Unge i Aarhus.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I disse dage er en bred kreds af partier i Folketinget ved at lægge sidste hånd på et lovforslag om et nyt obligatorisk praktisk-musisk fag i folkeskolen. Hensigterne er gode. Faget bidrager til at give eleverne indsigt i flere fag og praktiske måder at arbejde på – og det giver igen reelle forudsætninger for at træffe et frit og mangfoldigt uddannelsesvalg.

Men i deres iver for at vise handling, er Christiansborg-politikerne godt på vej til at spænde snubletråde ud for de lærere og andre professionelle, der skal gøre eleverne parate til at tage en ungdomsuddannelse.

For det første er der timingen. Skolerne står aktuelt lige midt i planlægningen af næste års undervisning, uden at kende konkrete rammer og krav til faget, der ifølge lovforslaget skal indføres allerede efter sommerferien. En del skoler har allerede kommunikeret med forældre og elever om næste års valgfag.

Lokal frihed og økonomi

For det andet er der skolernes lokale frihed. I sin nuværen­de form ændrer lovforsla­get skolens selvstændige kompetence til at fastlægge en undervisning, der tilgodeser eleverne bedst muligt, herunder en bred vifte af valgfag.

Vi har i Aarhus skoler, som bevidst arbejder med at tone deres udskoling og valgfag i retning af science, idræt eller sprog i samarbejde med det lokale foreningsliv og erhvervsuddannelser. Som lovforslaget er udformet nu, kan disse valgfag ikke anvendes som obligatoriske valgfag fremover.

Det er ærgerligt, at gode intentioner skal presses så hårdt af et forhastet lovarbejde

For det tredje er der økonomien. De lokale valgfag skal med det foreliggende lovforslag tilbydes som frivillige valgfag, altså et 2. eller 3. valgfag. Disse fag ligger ud over den obligatoriske undervisning.

Det er skolernes vurdering, at eleverne kun i begrænset omfang har mod på at tage valgfag, der ligger ud over den obligatoriske undervisning. Hvor skolen alligevel vælger at forsøge at fastholde toninger/valgfag som frivillige valgfag, skal skolen finansiere eventuelle merudgifter indenfor budgetter, der i forvejen er stramme.

Forhastet lovarbejde

Det er ærgerligt, at gode intentioner skal presses så hårdt af et forhastet lovarbejde. Derfor beder jeg dig, Merete Riisager (LA), og forligspartierne bag aftalen lytte til skolernes og de professionelles input. Alt andet lægger sten i vejen for det ønske, de færreste vel er uenige i:

At klæde vores børn og unge bedst muligt på til at træffe et solidt og rigtigt uddannelsesvalg.

Deltag i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden