Ifølge Lars Qvortrup mangler et væsentligt spørgsmål i debatten om karakterskalaen: Måler den det, vi vil måle?
Foto: Emil Kastrup Andersen

Ifølge Lars Qvortrup mangler et væsentligt spørgsmål i debatten om karakterskalaen: Måler den det, vi vil måle?

Debat

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Lars Qvortrup: Ja, der er behov for at ændre 7-trinsskalaen

Vi skal ændre den nuværende karakterskala til en skala, der er i stand til at udtrykke det 21. århundredes færdigheder og kompetencer, skriver professor på DPU Lars Qvortrup.

Debat

Så er karakterskalaen igen sat til debat. I efteråret handlede debatten om, at eksaminer og karakterer skulle afskaffes, fordi de sætter de unge under et stigende præstations- og perfektionspres. Denne gang handler debatten om, hvorvidt 7-trinsskalaen er god nok, og hvorfor den slutter med med 12 og ikke med 13.

Ifølge den officielle betegnelse får eleven eller den studerende 12 »for den fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål, med ingen eller få uvæsentlige mangler.«

Kan problemet løses ved at genindføre 13-tallet? Nej, for kreativitet hører ikke bare hjemme på et særligt karaktertrin, men findes på alle niveauer

Hvad så med den kreative, innovative eller geniale præstation, der så at sige sprænger fagets mål? Og hvad med de store spring i skalaen fra 4 over 7 til 10 uden mellemstationer?

Nogle kigger længselsfuldt tilbage til 13-skalaen, hvor man kunne give topkarakter for »den usædvanlig selvstændige og udmærkede præstation.«

Ét af hovedproblemerne var, at denne skala ikke kunne omregnes til den internationale karakterskala, ECTS-skalaen, som er inddelt i syv trin, fra A til FX og F. Her passer 7-trinsskalaen bedre.

Men hvad med den helt gamle skala, som gik fra Ug (udmærket godt) til Slet? Den blev indført i 1805 og holdt med forskellige modifikationer til 1963. Selveste H. C. Ørsted udarbejdede et sindrigt system af talværdier for hver enkelt af de seks trin, så man kunne udregne karaktergennemsnit.

Et væsentligt spørgsmål manger i debatten

Jeg synes, det egentlige problem ligger et helt andet sted:  Måler vi det, vi gerne vil måle? Når man arbejder med forskning, plejer man at sige, at der er to overordnede kriterier for forskningskvalitet, nemlig reliabilitet og validitet. Reliabilitet handler om, hvorvidt man måler korrekt. Virker målesystemet? Validitet handler om, hvorvidt man måler det, man gerne vil måle.

Debatten om karakterskalaen har mest handlet om reliabilitet: Virker skalaen? Er der lige stor afstand mellem de enkelte trin? (Svar: Nej, det er der ikke). Kan den danske skala oversættes til den europæiske skala? (Svar: Umiddelbart er omregningen let, men bag dette skjuler der sig vanskeligheder, fordi 7-trinsskalaen har uens afstande mellem trinene).

Men debatten har næsten ikke berørt det helt centrale spørgsmål: Måler vi det, vi gerne ville måle? Først her bliver det interessant og perspektivrigt at snakke om karakterskalaer. Er 7-trinsskalaen valid? Og hvis ikke: Hvad er alternativet?

Skal vi genindføre 13-tallet?

I de seneste år har opmærksomheden i stigende grad rettet sig mod de såkaldte 21. century skills, dvs. nye færdigheder og kompetencer, som er blevet relevante i det 21. århundrede. Disse kompetencer beskrives på forskellige måder, men de omfatter blandt andet kritisk tænkning og problemløsning, kreativitet og innovation, kommunikation og samarbejde. De omhandler med andre ord ikke kompetencer i traditionel forstand forstået som fagkompetencer. De handler om meta-kompetencer, dvs. kompetencer der går på tværs af fagene.

Men kan 21. century skills måles og komme til udtryk i 7-trinsskalaen? Nej, det er i bedste fald svært, i værste fald umuligt, for 7-trinsskalaen handler om, i hvilket omfang eleven eller den studerende mestrer de krav, der stilles på hvert enkelt fagområde.

Demonstrerer eleven »udtømmende opfyldelse af fagets mål, med ingen eller få uvæsentlige mangler« (12) eller »den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets mål« (02)? Det siger jo ikke noget om kreativitet, kritisk tænkning, kommunikation eller samarbejdsevner.

Kan problemet løses ved at genindføre 13-tallet? Nej, for kreativitet osv. hører ikke bare hjemme på et særligt karaktertrin, men findes – i større eller mindre omfang – på alle niveauer.

Konklusionen er, at der er behov for at ændre 7-trins skalaen. Gerne så vi får en skala, der er mere brugbar end den, vi har i dag, dvs. som måler bedre. Men først og fremmest så vi udvikler en skala, der også er i stand til at udtrykke det 21. århundredes færdigheder og kompetencer. Dvs. som måler det, vi gerne vil måle.

Deltag i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Forsiden