Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Alle børn skal møde til deres første skoledag med de bedst mulige forudsætninger, skriver Thomas Gyldal.
Foto: Anders Rye Skjoldjensen

Alle børn skal møde til deres første skoledag med de bedst mulige forudsætninger, skriver Thomas Gyldal.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Thomas Gyldal: Æblet må altså godt falde længere fra stammen

Vi må ikke lade børn og unges baggrund definere deres fremtid. Vi skal løfte i fællesskab, men kommunale politikere og ledere har et særligt ansvar, skriver formanden for KL's Børne- og Undervisningsudvalg.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I generationer har social mobilitet været et mål for vores velfærdssamfunds succes. Men vi må desværre konstatere, at det stadig i høj grad er forældrenes uddannelsesniveau og indtægter, der definerer, hvordan et barn klarer sig i sit voksenliv.

En helt ny KL-analyse viser, at der er færre unge i dag end for 20 år siden, hvis forældre ingen ungdomsuddannelse har, som selv gennemfører en ungdomsuddannelse. Og det er selvom flere unge faktisk får en ungdomsuddannelse generelt.

En lykkelig skoletid giver muligheder for et liv, hvor egne drømme og evner definerer den vej, hver enkelt vil gå

Det er en stor politisk opgave og et stort ansvar at bryde med den sociale arv. For uanset herkomst, opvækst i villakvarteret eller det udsatte boligområde, så skal det gode børneliv give muligheder, der ligger ud over forældrenes baggrund og uddannelsesvalg. Her må æblet altså godt falde længere fra stammen.

Forvetninger til skole og elever

Vi har nogle unikke muligheder for at sikre læring og udvikling til alle. Stort set alle børn møder vi i vores dagtilbud, og fire ud af fem børn og unge går i den lokale folkeskole. Men på trods af det, så triller æblet ikke langt fra stammen for især de svageste elever.

KL’s Børne- og Undervisningsudvalg og jeg var i december på studietur i London, hvor vi besøgte nogle af Londons mest udsatte boligområder. Her lykkedes de med at flytte nogle af de mest socialt udsatte børn og unge til et liv med uddannelse og fremtidstro.

Det bemærkelsesværdige var, at man på skoler med store sociale udfordringer bevidst insisterer på at have høje forventninger til alle børn. De unge spillede en vigtig rolle, uanset baggrund, og skolen havde store forventninger til dem; og store forventninger til eleverne forudsætter naturligvis store forventninger til skolen.

Det var en tilgang, der prægede elevernes syn på sig selv og gav dem stolthed over deres skole, hvilket jeg tror, vi kan lade os inspirere af herhjemme - alt, der kan lykkes i London, bør kunne lykkes endnu bedre hos os. Men hvordan?

Sæt ind allerede i dagtilbuddene

Vi er først og fremmest nødt til at sætte langt tidligere ind. Det er for sent først at begynde at tale om social mobilitet på første skoledag. Alle børn skal møde ind med de bedst mulige forudsætninger. Er sproget ikke på plads, eller kniber det med motorikken, er man fra start bagud på point på den store uddannelses- og dannelsesrejse.

Den rejse begynder i vores dagtilbud. Her skal børnene blive nysgerrige på hinanden og verden. I samspil med familier, dygtige fagprofessionelle, gode ledere og organisationer skal vi blive endnu bedre til at sikre, at alle landets dagtilbud bidrager til et godt børneliv – og senere et godt skoleliv og gode livsmuligheder.

Og så er der folkeskolen. Folkeskolens styrke er den sociale balance, der giver børn med vidt forskellig baggrund mulighed for at spejle sig i hinanden og få vinduer til andre liv end dem, der leves derhjemme. Det giver mulighed for at udvikle os med hinanden og løfte i flok. Derfor skal vi også passe på med at splitte skolen op i A og B hold. Vi skal arbejde for at styrke folkeskolen, så den netop kan give eleverne det fællesskab, som er en afgørende motor for den sociale mobilitet.

Endelig spiller forældrene en nøglerolle, som vi skal blive langt bedre til at udnytte. Det kan gøres på mange måder. En af dem er med familieklasser. Sådan nogle har de blandt andet i Gladsaxe Kommune, hvor forældrene kan komme med på skolebænken, når deres børn går og bøvler med noget eller er kede af at gå i skole. Forældrene får mulighed for at dele ideer og erfaringer med andre forældre, de får indsigt i barnets skoleliv, og hvad det kræver at være skoleelev i dag. Og ikke mindst finder de ud af, hvad barnet har brug for for at trives bedre i skolen.

Sørg for at sætte et eksempel for nabokommunen

Børn og unges baggrund og fortid må ikke definere deres fremtid. Jeg håber, at vi i fællesskab kan arbejde for at få æblerne til at falde et stykke væk fra stammen. Et godt børneliv og en lykkelig skoletid giver muligheder for et liv, hvor egne drømme og evner definerer den vej, hver enkelt vil gå.

Vi har en høj kvalitet i vores tilbud og vi har dygtige medarbejdere. Og vi har et særligt ansvar for den institution eller kommune, vi selv arbejder i, men jeg ser gerne, at vi alle føler et ansvar for, at det, der fungerer godt hos os, kan blive en inspiration for naboinstitutionen eller nabokommunen.

Det handler først og sidst om børnene og de unge. For at lykkes med dem alle kræver det en sammenhængende indsats på tværs af alt det, der møder dem. I Danmark har vi samlet ansvaret for det, der skal spille sammen på tværs, i kommunerne. Derfor har kommunale politikere, ledere og ansatte et særligt ansvar, en særlig forpligtelse, til at gøre det endnu bedre end i dag. Opgaven er vigtig og vanskelig, men den skal løses, hvis velfærdssamfundet fortsat skal være en succes.

Deltag i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden