Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Der er mange spændende muligheder i digitale løsninger, men vi skal undgå informations-overload, skriver Angélique Espensen.
Foto: Kristian Djurhuus/Ritzau Scanpix

Der er mange spændende muligheder i digitale løsninger, men vi skal undgå informations-overload, skriver Angélique Espensen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Debat: Det er vanskeligt at se Forældreintra som andet end en succes

Debatten om digitalisering i skolen skal ikke handle om de gode gamle dage - og kontaktbogen er allerede en integreret del af Forældreintra, skriver den administrende direktør for Itslearning, der står bag platformen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er ikke ofte, at Forældreintra er tophistorie i danske medier. Men det skete i denne uge efter forslaget fra regeringens stresspanel om at afskaffe Forældreintra og gå tilbage til kontaktbøger. Hos itslearning, der står bag platformen, var vi forundrede over forslaget. For efter vores opfattelse er det vanskeligt at se digitaliseringen i folkeskolen, herunder Skoleintra, som andet end en succes.

Alle undersøgelser viser, at brugerne er overvejende tilfredse

Der er ca. 650.000 brugere af Forældreintra og mere end 1,4 millioner brugere af hele Skoleintra. Alle undersøgelser viser, at brugerne er overvejende tilfredse. For eksempel viser en undersøgelse fra 2015 foretaget af Kantar Gallup for Berlingske, at blandt de 760 adspurgte forældre, var det 93 procent, der anvendte platformen, og 88 procent mente, at Forældreintra er godt.

Angélique Espensen
Foto: Itslearning

Angélique Espensen

19 procent oplevede dog at modtage overflødige beskeder. Det opsummerer meget godt vores egen vurdering. Forældreintra er et uundværligt værktøj, men der er bestemt brug for at arbejde på rammerne og brugeradfærd, så informationerne prioriteres.

Vi fortsætter med at udvikle på Skoleintra, så brugervenlighed og funktioner er opdaterede for de ca. 800 uddannelsesinstitutioner, der også i fremtiden kan vælge Skoleintra. Og vi støtter debatten om, hvordan intranettet og andre digitale muligheder anvendes.

Løsninger for fremtiden, ikke fortiden

Når krudtrøgen har lagt sig efter debatten om forslaget fra stresspanelet, vil konklusionen formentlig være, at vi ikke kan undvære de digitale muligheder i en moderne verden, men at udmeldingen har bidraget til en vigtig diskussion om anvendelsen.

Det er godt, at debatten er glødende, men det er ærgerligt, at det er på baggrund af et forslag om at skrue tiden tilbage. For Forældreintra på skolerne er kun en lille del af den af den udvikling, vi står midt i, og som handler om at styrke læring gennem digitale muligheder.

I stedet for at drømme om gamle dage, bør diskussionen handle om, hvordan vi bedst sikrer, at pædagogik og didaktik kan skabes inden for en digital ramme på en måde, der giver mening for alle.

Balance mellem fleksibilitet og styring

En sådan digital ramme findes allerede i Skoleintra, som også giver adgang til de pædagogiske værktøjer i læringsplatformen itslearning. Dette hjælper til at skabe balance mellem på den ene side den enkelte undervisers muligheder for at vælge og på den anden side ønsker om kvalitetsstyring fra politisk side. Når kommunikation, skema, planer og mål på den måde er integreret, undgår vi at (fejl)opfatte Skoleintra som blot en meddelelsesbog, og i stedet se det som en del af et overskueligt læringsværktøj i skolen.

Der er fantastisk mange, spændende muligheder i de digitale løsninger, men det gør det også nødvendigt at styre processen, så vi undgår informations-overload. Ingen sidder med hele løsningen. Vi skal have perspektiver ind fra lærere, elever, skoler, kommuner, eksperter og systemudviklere. Og kontaktbogen? Den er allerede digital og en integreret del af Forældreintra.

Deltag i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden