Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Eleverne i EVA's undersøgelse foretrækker undervisningsformer, hvor eleverne selv spiller en aktiv rolle. (Arkivfoto)
Foto: Ivan Riordan Boll/Ritzau Scanpix

Eleverne i EVA's undersøgelse foretrækker undervisningsformer, hvor eleverne selv spiller en aktiv rolle. (Arkivfoto)

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


EVA: Her er elevernes fem bud på god undervisning

Skoleelever sætter pris på undervisning, der er spændende, meningsfuld og lærerig. Men når den ikke er det, mister de motivationen for at deltage, skriver Danmarks Evalueringsinstitut.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, har gennem interview og observationer i undervisningen undersøgt, hvordan skoledagen og undervisningen opleves af elever i 5. til 9. klasse.

Thea Nørgaard Dupont
Foto: Søren M. Osgood

Thea Nørgaard Dupont

Generelt kan eleverne godt lide at gå i skole, de vil gerne lære, og de bliver grebet af god undervisning. Ifølge eleverne er undervisningen god, når den er motiverende og lærerig, når de møder passende faglige udfordringer, når de har gode relationer til lærerne og spiller en aktiv rolle i undervisningen, når arbejdsformerne er varierede, og når undervisningen giver plads til fordybelse og koncentration.

Disse fem punkter matcher i øvrigt de elementer, som forskningen peger på er vigtige for en god og motiverende undervisning.

1. Giv alle elever passende faglige udfordringer

Eleverne i undersøgelsen påpeger, at det er vigtigt, at læreren rammesætter undervisningen, så det er klart og tydeligt, hvad der forventes af dem. De fortæller, at det fungerer godt, når lærerens instruktioner illustrerer, hvordan de skal gå til opgaverne: Det støtter både forståelse og arbejdsproces, når instruktioner er håndgribelige og understøttet visuelt og ’ikke bare lærersnak’, som eleverne kalder det.

Eleverne peger på, at de bedste dage er dem, hvor læreren møder oplagt og med fagligt engagement

Feedback og støtte er også noget, eleverne værdsætter. Det kan medvirke til, at eleverne holdes på sporet. Og konstruktiv feedback kan samtidig give eleverne tro på, at de kan blive bedre. En elev i 8. klasse formulerer det sådan:

»Hvis jeg ikke forstår, bliver jeg frustreret, og det er ikke alle lærere, der tager sig tid til at forklare.«

2. Arbejd for en god relation mellem lærer og elev

Elever motiveres af en god relation til deres lærere. Relationen er central for, hvordan eleverne oplever læringsmiljøet og for deres engagement og lyst til at byde ind i undervisningen.

»Hvis læreren bare er sådan en, der hele tiden er sur, så får man jo et dårligt forhold til læreren, og så bliver timen dårlig, og så bliver man dårlig til at lave det, man skal,« forklarer en elev i 6. klasse.

Eleverne peger på, at de bedste dage er dem, hvor læreren møder oplagt og med fagligt engagement. Engagementet smitter, og det giver både gode timer og motiverede elever. En god lærer er – ifølge eleverne – en, der møder eleverne, hvor de er og tager dem alvorligt. Når lærerne viser interesse, oplever eleverne, at undervisningen er mere spændende, og de får større lyst til at bidrage.

Ligeledes er det vigtigt, at læreren har et godt kendskab til klassen. Relationen opbygges over tid: Jo mindre tid, en lærer tilbringer i den enkelte klasse, desto mere skrøbelig bliver relation. Derfor er det vigtigt, at man prioriterer at arbejde med relationen – ikke mindst i de klasser, man har mindst kontakt med.

3. Giv eleverne en aktiv rolle i undervisningen

Eleverne oplever, at tavleundervisning over længere tid gør det svært at bevare koncentrationen: »En time, hvor man bare skal sidde og lytte til en lærer er meget hård,« fortæller en elev i EVA’s undersøgelse.

Hans timer er rigtig kedelige. Han har givet os to mapper fyldt med kopiark. Og hver dag er det kopiark, kopiark, kopiark

Eleverne peger på, at god undervisning er undervisning, hvor læreren giver plads til input fra eleverne eller bruger undervisningsformer, hvor eleverne selv er udførende, det kan være fremlæggelse og eksperimenter. Eleverne accepterer, at det er læreren, der træffer valg om undervisningen, men samtidig motiverer det dem, når de selv får indflydelse, og når der er noget, de selv må vælge: fx hvilket emne de skal arbejde med, hvornår de holder pause og eventuelt, hvem de arbejder sammen med.

4. Varieret og alsidig skoledag

»I de timer føler jeg ikke rigtig, at jeg lærer noget. Hans timer er rigtig kedelige. Han har givet os to mapper fyldt med kopiark. Og hver dag er det kopiark, kopiark, kopiark. Der sidder nærmest kun to personer i klassen og laver noget. Og resten sidder på deres mobiler og laver ikke noget.

Det er lidt kedeligt i forhold til, hvordan en af vores andre lærere varierer undervisningen. Der kan vi godt lide at lave kopiark i den ene uge. Så i den anden uge, der laver vi noget helt andet end kopiark. Og det er jo ikke, fordi man ikke kan lave kopiark. For hvad skulle vi ellers lave i under­visningen? Det er bare det, at vi ved, at hver gang vi har denne lærer, så er det ’nå, gad vide, hvilke kopiark han har fundet nu?’,« fortæller en elev i 8. klasse.

Eleverne efterspørger variation i skoledagen – ikke mindst forskellige arbejdsformer. Skift mellem gruppearbejde, tavleundervisning og fremlæggelser, der foregår i et trygt miljø. De ønsker, at undervisningen er virkelighedsnær og ’autentisk’, og at bevægelse er koblet til det faglige og ikke virker som en afbrydelse.

Variation behøver ikke betyde mange skift i løbet af en enkelt undervisningstime: Eleverne er optaget af variation hen over hele skoledagen.

5. Giv mulighed for fordybelse og koncentration

Eleverne vil gerne have et roligt og fokuseret læringsmiljø, der giver mulighed for at arbejde fordybet og koncentreret. Desværre oplever de ofte uro, og ind i mellem uro, der er ubehagelig at være i:

»Der er nogle, der snakker meget højt. Og når nogen snakker, så begynder volumen at komme vildt højt op. Så begynder vi at snakke vildt højt. Så får nogle hovedpine, nogle græder og nogle vil hjem,« forklarer en elev i 5. klasse.

Eleverne efterspørger længere moduler og færre skift mellem fag. Mange skift kan gøre det svært at omstille sig mellem fagene, og det kan være vanskeligt at nå at fordybe sig, før timen er ovre. Eleverne oplever, at længere moduler er en bedre forudsætning for at fordybe sig, og at det samtidig giver plads til varierede læringstilgange til det samme stof.

Arbejd videre fra jeres eget ståsted

Lærerne bør lytte til elevernes oplevelse af skoledagen og undervisningen og sætte sig ind, hvor det giver mening at arbejde med elevernes fem bud på god undervisning. Det kan virke uoverskueligt med alle disse pointer, så begynd med at tage udgangspunkt i jeres egen undervisning. Hvordan arbejder I for eksempel med variation i dag? Og hvordan kan I blive bedre til at sikre en varieret og dog sammenhængende skoledag? Det er nemlig det, eleverne gerne vil have.

Deltag i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden