Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Send flere penge folkeskolens vej, så succeshistorien ikke skal finansieres af forringelser for alle, lyder opfordringen fra Uffe Rostrup.
Foto: Presse

Send flere penge folkeskolens vej, så succeshistorien ikke skal finansieres af forringelser for alle, lyder opfordringen fra Uffe Rostrup.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

Uffe Rostrup: Det er jo nonsens at spare på folkeskolen, når der kommer flere elever

Københavns Kommune har kæmpet for at få flere til at vælge folkeskolen. Det er lykkedes, men for at få råd til de ekstra elever vil kommunen spare på skolerne. Det er nonsens, mener Uffe Rostrup.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nogle gange ved man ikke, om man skal grine eller græde, når politikere udtaler sig. Sådan havde jeg det, da jeg læste Politikens forsidehistorie nytårsaftensdag. Her kunne man læse historien om, at Københavns Kommune var lykkedes med at få 700 flere elever til at vælge folkeskolen frem for en fri grundskole.

Et mål, som kommunen har arbejdet hårdt på at opnå, med målrettede reklamekampagner og forældreinitiativer. Kommunen har nok også fået lidt utilsigtet hjælp fra Undervisningsministeriet, som har frataget et par ret store københavnske muslimske friskoler deres tilskud, men det piller ikke ved, at det er godt gået af Københavns Kommune. Tillykke.

Forringelser for alle

Og så burde den historie velsagtens ikke være længere. Jo, det er den så. For af artiklen fremgår det, at succesen er en massiv udfordring for kommunen, som tilsyneladende ikke havde regnet med deres egen succes og derfor ikke har budgetteret med, at der kom flere børn til folkeskolen.

Det betyder, at der skal laves besparelser, som forringer skoletilbuddet for alle børn i København, idet det er dyrt at lave skole for yderligere 700 børn. Selvfølgelig koster det at undervise 700 ekstra elever – det er ret logisk.

Men nu er budgetter jo bare budgetter. Og selv om jeg udmærket ved, at politiske budgetter er anderledes end firmabudgetter, så kan kommunen vel genåbne sit budget og sikre, at alle børn i folkeskolen i København kan få et ordentligt skoletilbud. Men det har jeg ikke læst noget om kunne være løsningen. Nej, i stedet vælger man at spare på det samlede skoletilbud.

Kampagner blev en succes

En af grundene til, at mange forældre i disse år skifter folkeskolen ud med de frie skoler, er netop, at der spares voldsomt på folkeskolen, og at lærerne løber alt for hurtigt, og derfor ikke får lov at levere den bedst mulige undervisning.

Hvis man på de frie skoler tænkte på samme måde som i Københavns Kommune, så fandtes de ganske enkelt ikke. Og det er bestemt ikke, fordi der ikke også løbes hurtigt på de frie skoler. Men man kan da ikke være så enfoldig, at man bruger millioner på reklamekampagner, som skal få forældre til at vælge folkeskolen til, og så bagefter siger, at børnene er meget velkomne, men tilbuddet bliver desværre ikke helt så godt, som man havde lovet, for ved I hvad:  Hvervekampagnen blev faktisk en succes.

Hvad er det for noget baglæns nonsens?

Det undrer mig, at kommunalpolitikerne i København tilsyneladende slet ikke har overvejet, at deres tiltag kunne blive en succes.

Dyrt, når friskoleelever vender tilbage

Men der er også en anden grund til den kommunale klagesang over økonomien. Det handler nemlig ikke kun om, at flere elever koster flere kroner. Nej, det handler også om, at når der kommer flere elever fra de frie skoler til folkeskolen, koster det kommunen ekstra mange penge.

Kommuner sparer rigtig mange penge, når forældre vælger de frie skoler frem for folkeskolen. Når familien vælger en fri skole, skal kommunen betale en del af sit bloktilskud tilbage. Men det beløb, den skal betale tilbage, er mindre end det, det koster kommunen at undervise eleven. Så når elever vender tilbage til folkeskolen fra de frie skoler, bliver det dyrt for kommunen.

Gør folkeskolen attraktiv

Jeg bruger meget af min tid på at fortælle omverdenen, at folkeskolen er meget bedre end sit rygte. Og jeg understreger igen og igen, at forældre kun skal vælge frie skoler, når de ønsker nogle andre værdier eller en anden pædagogik end den, folkeskolen tilbyder.

Men det er faktisk vanskeligt at forsvare folkeskolen, når ejerne (i dette tilfælde Københavns Kommune) mener, at et øget elevtal skal finansieres af forringelser for hele folkeskolen i København.

Må jeg opfordre til, at man tænker mere i at gøre folkeskolen attraktiv. Send flere penge folkeskolens vej, så succeshistorien ikke skal finansieres af forringelser for alle. Det ville skabe et bedre tilbud og flere kunder i butikken – det er det, der hedder godt købmandskab.

Deltag i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden