Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Over 700 flere børn end beregnet vælter ind i den københavnske folkeskole. Det kræver flere lærere, skriver Lars Sørensen, formand for Københavns Lærerforening.

Over 700 flere børn end beregnet vælter ind i den københavnske folkeskole. Det kræver flere lærere, skriver Lars Sørensen, formand for Københavns Lærerforening.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Debat: Flere elever i Københavns folkeskoler kræver flere lærere

Det er positivt med en øget tilstrømning til folkeskolerne i hovedstaden, men skolerne skal kunne tage ordentligt imod de ekstra elever, skriver formand for Københavns Lærerforening.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Eleverne strømmer til folkeskolen i København.  Det er vi glade for. Udfordringen er dog, at der ikke samtidig bliver ansat flere lærere.

Som Politiken kunne fortælle 30. december, er der kommet 714 elever mere end beregnet til folkeskolerne i København alene i de tre første kvartaler af 2018.

Blandt andet har Nørre Fælled Skole på Nørrebro modtaget i omegnen af 30 ekstra elever efter lukningen af en lokal etnisk friskole. Det er en stigning af skolens samlede elevtal på cirka 10 procent.

I nogle klasser er der pludselig kommet tre-fem nye elever, som lærerne har skullet modtage, uden at der er fulgt ressourcer med. Børn som disse vil vi gerne kunne holde på i folkeskolen. Men det kan vi kun, hvis vi har lærerbemandingen til at give dem en ordentlig modtagelse. Det er ikke nok, at eleverne kommer til en skole, der er blevet flot renoveret. De skal også komme til en skole, hvor lærerne har den fornødne tid til at lære dem at kende og imødegå deres individuelle behov, så de bliver så dygtige som muligt.

To lærere mindre i København

Københavns Kommune er i forvejen undernormeret i forhold til landets øvrige storbyer, når det gælder undervisningspersonale. På en lille københavnsk tosporet folkeskole er der i gennemsnit to lærere mindre end på en tilsvarende skole i Århus, selvom udfordringerne ikke er mindre i hovedstaden end i landets øvrige storbyer.

Hvis den ekstra elevtilstrømning ikke bliver fulgt op af flere penge, vil konsekvensen være en endnu dårligere undervisning af de allersvageste elever

Med den stigende elevtilstrømning vil der i 2019 være yderligere en halv lærer mindre på en sådan folkeskole i København, når der ikke følger penge med.

Allerede i dag kan vi se, at elever, der har faglige problemer, ikke får den støtte, de har brug for. Lærerne har simpelthen ikke den fornødne tid til at forberede undervisningen som andet end en metervare. Hvis den ekstra elevtilstrømning ikke bliver fulgt op af flere penge, vil konsekvensen være en endnu dårligere undervisning af de allersvageste elever. Det er desværre altid dem, der bliver ramt.

Find penge i kommunalt budget

Københavns politikere skal have ros for at italesætte udfordringen med de ekstra elever over for politikerne på Christianborg. Indtil vi får flere penge fra centralt hold, må løsningen imidlertid være den, at politikerne i København finder pengene i det kommunale budget.

Inden længe skal der være forhandlinger om den såkaldte overførselssag – det vil sige de penge, som ikke er blevet brugt i 2018. Det eneste rimelige er, at en del af disse penge bliver brugt på at ansætte flere lærere til at undervise de ekstra elever, der er kommet til folkeskolerne i København. Flere elever kræver flere lærere. Det siger sig selv.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Forsiden