Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Børn og unges trivsel afhænger af fællesskab, mener debattør Anne Søgaard. (Arkivfoto)
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Børn og unges trivsel afhænger af fællesskab, mener debattør Anne Søgaard. (Arkivfoto)

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

Debat: Social træning skal på skemaet

Fremtidens samfund har brug for, at vi booster børns selvværd og styrker fællesskabet, mener konsulent og foredragsholder Anne Søgaard.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Når jeg kommer ud i dagtilbud og skoler som konsulent, ligger venligheden nogle gange i glemmekassen. Så jeg hjælper med at finde den frem igen.

Jeg spørger først børnene selv, hvordan de trives, da det er fra børnene, jeg får feedback om læringsmiljøet. Ved at gå på opdagelse i børnenes perspektiver og lade dem vise mig, hvor og med hvem og hvad de trives, får man ofte de vigtigste svar, som gør én klogere.

Foto: Privatfoto

I stedet for at spørge de voksne, spørger jeg børnene selv: Hvad gør I, hvis I ingen venner har? Er det alles ansvar, at I allesammen har venner? Føler I jer betydningsfulde her? Er der hjælpsomme voksne?

Hinandens lykkes smed

Det fornemmes på meget kort tid, hvilken kultur der er på stedet, om der er en rar tone, smil, imødekommenhed og plads til forskellighed. Om der er ordentlighed, og om børnene spejler sig i ansatte, som kan lide alle børn og ikke kun nogle. Hvis ikke, er det den kultur, børnene ser og kopierer.

Er der ansatte, der viser entusiasme og glæde, og som får børnene til at stråle, så er det en kultur, der forplanter sig, så ingen børn visner og lever i miljøer uden kærlig gødning.

Inklusion handler om hele samfundets måde at møde og italesætte andre på

Hvis børnene har trygge og stærke relationer, så vil børnene og de ansatte ikke bruge en masse tid på at adressere mobning, eksklusion og børn, der ikke trives. Der er ikke én, som alene kan udvise hjælpsomhed og omsorg for de andre i gruppen. Det skal alle gøre. Og det skal tydeliggøres over for ansatte, forældre og børn, hvad der forventes.

At lære børn at være mennesker blandt andre mennesker og at lære dem, at vi alle er hinandens lykkes smed, det er pædagogernes store styrke. Det er deres ekspertise at sætte tidligt ind og sørge for, at ingen børn og unge løber tør for venner og har lavt selvværd. Trygge rammer er det vigtigste for børn og unges udvikling.

Inklusion og medansvar

I fremtiden kan vi google os til alt, men vi kan ikke google os til venlighed og hjælpsomhed.

Fremtidens vigtigste kompetence bliver derfor den sociale kapital, som opbygges igennem imødekommenhed, forståelse og anerkendelse.

Pædagogerne skal derfor sætte social træning på skemaet, allerede fra børnene er helt små - både i dagtilbud og på skoler.

Både samfund, ansatte, forældre og børn bør skabe kulturer ud fra ti venlighedsguidelines:

1. At kunne lide børn og unge og vise dem det med smil og glæde
  2. At møde alle med hjælpsomhed og venlighed
  3. At få andre til at lykkes og at spille hinanden gode
  4. At kunne sætte sig i andres sted
  5. At skabe og fokusere på stjernestunder om og med andre
  6. At være bjergbestiger for andre
  7. At justere sig efter den anden
  8. At vise mod til at tale andre op og med
  9. At lytte
  10. At gøre alle betydningsfulde for sig selv og for fællesskabet

Hvis vi som samfund vil bruge penge på, at alle børn skal trives, så må vi tænke i, at inklusion og tidlig opsporing ikke kun er et politisk eller kommunalt projekt. Det er et medborgeransvar, vi alle har som forældre og som samfund - og som vi skal vise og lære vores børn. Inklusion handler aldrig om ét barn, men om hele samfundets måde at møde og italesætte andre på.

Deltag i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden