Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: Pressefoto
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

Thomas Medom: Nu fremskynder vi evalueringen af målemetode

SF-rådmand Thomas Medom er skeptisk over for Aarhus’ forsøg med et nyt redskab, der skal måle elevernes personlige kompetencer. Han vil nu fremrykke evalueringen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeg er – og har længe været – stærkt kritisk over for en ny målemetode, der kaldes ’Udvikling i Livsfærdigheder’ (UiL). Metoden er en del af et forsøg, der blev startet før min rådmandstid, om at kvalificere indsatsen for at udvikle personlige og sociale kompetencer, men den synes at handle om meget andet.

Derfor har jeg netop bedt om, at vi i Aarhus fremskynder evalueringen af det toårige pilotprojekt, som udvalgte elever på fire skoler samt enkelte elever på vores fritidsområde har været en del af.

Min skepsis over for metodik, ordvalg og systematik i projektet er udtalt. Jeg ser frem til, at evalueringen er færdig, så vi forhåbentlig kan træffe beslutning inden jul.

Jeg vil læse evalueringen med særdeles kritiske øjne. Samtidig vil jeg læse den med det i tanken, at vi fortsat står med en stor gruppe unge, som mangler livsfærdigheder og sociale kompetencer til at mestre en ungdomsuddannelse.

Vi skal fortsat arbejde målrettet på at hjælpe dem godt på vej, men noget, der opleves som personlighedstest, hører ikke hjemme i folkeskolen.

Deltag i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden