Foto: Privatfoto
Debat

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

Debat: Børn må godt kede sig i skolen

Nogle gange skal man terpe, knokle og gentage for at få et udbytte af undervisningen. Den præmis må eleverne godt blive klar over, så de ikke altid tror, at de skal underholdes, skriver en lærer.

Debat

Fredag 7. december er hovednyheden i DR's morgenradioavis, at den landsdækkende trivselsmåling viser, at mange elever keder sig i skoletiden. På hele 13 folkeskoler keder eleverne sig, fordi de skal sidde i klassen og lære noget.

Det er mig helt uforståeligt, at det skal blive en nyhed, hvor selv undervisningsministeren går ind og siger, at det må der da laves om på. At så må lærerne gøre mere for at det bliver spændende og interessant at gå i skole.

Lad mig lige slå fast: At kede sig i skolen er ikke noget nyt. Det, der er nyt er, at eleverne kommer i skole med en forventning om, at de skal underholdes. Og de er vant til at blive underholdt. Nu kan de så også læse i medierne, at de da så sandelig ikke skal finde sig i at kede sig. At det da må være, fordi undervisningen er kedelig, at de går på Facebook, Snapchat og Messenger i timerne.

Det er umuligt at tilfredsstille alle elevers behov. Der vil altid sidde mindst én elev, som synes, det er kedeligt og uinteressant – ligegyldigt hvad vi som lærere sætter i gang. Jeg ved som lærer, at den undervisning, mine kolleger og jeg forbereder, oftest er både interessant, vedkommende og varieret. Og temmelig sjovere end da vi selv gik i skole. Det lykkedes os faktisk også dengang at lære noget.

Nutidens unge er forvænt med at skulle underholdes hele tiden. De gamer, de ser Netflix, de tjekker sociale medier, og hver gang lyser belønningscentret i hjernen. Det kan man godt blive afhængig af. Og så er trippet ved at skulle gennemgå 2. verdenskrig eller sein-bøjningen til at overse.

Lærere er undervisere - ikke underholdere

Læring kommer ikke kun af interesse. Nogle gange skal man terpe, gentage, knokle, lave 'rugbrødsarbejde' for at få et udbytte. Nogle gange er det kedeligt at læse historiebøger eller lære tabeller. Men læringen bliver ikke nødvendigvis større af, at man hopper i sjippetov eller laver historie-stafet. Det kan man gøre en gang imellem. Andre gange er udbyttet størst, hvis man sidder på sin plads og hører efter og tager noter og stiller spørgsmål. Og det er en kæmpe fordel at kunne hanke op i sig selv og præstere, selv når det er kedeligt.

Det ville være rigtig rart, hvis eleverne er klar over denne præmis. Så kan de klappe computerskærmene med Facebook ned og deltage i undervisningen og finde ud af, at det heller ikke altid er lige sjovt og spændende i den virkelige verden – men der er stadig ting, der skal gøres, læres og forstås. Og at deres lærere er ansat som undervisere – ikke underholdere.

Deltag i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Forsiden