Foto: Pressefoto/CEPOS
Debat

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

Debat: Kontroversiel vinder af DM i skoleudvikling

Når Lagoniskolen i Haderslev kan blive danmarksmester i skoleudvikling på trods af dens middelmåde faglige resultater, så understreger det behovet for, at forældrene reelt har frit skolevalg, skriver forskningschef i CEPOS, Henrik Christoffersen.

Debat

Skoleliv beretter den 23. november 2018, at Skole og Forældre på foreningens landsmøde i Nyborg netop har uddelt priser i en konkurrence om DM i Skoleudvikling. Den sejrende skole var Lagoniskolen i Haderslev. Skolen får prisen for at have sat livsduelighed på skoleskemaet med faget KaMiBe, som står for karakterstyrke, mindfulness og bevægelse.

Det er mig, som årligt fremlægger opgørelserne af hver enkelt skoles undervisningseffekt. Altså tallene for, hvor meget skolerne formår at løfte eleverne i faglig henseende, når man korrigerer de opnåede præstationer ved afgangsprøverne med elevernes socioøkonomiske baggrund. Da jeg læste beretningen i Skoleliv, kunne jeg derfor ikke holde mig tilbage fra at tjekke præmieskolens evne til at løfte dens elever fagligt.

Det så mildest talt jævnt trist ud. Lagoniskolen placerede sig i skoleåret 2016/17 som skole nummer 656 ud af godt 1.400 skoler, når det gælder evnen til at løfte eleverne fagligt. For årene forud så det endnu værre ud, så det middelmådige faglige resultat var ikke nogen enlig svale.

Værdikamp i grundskolen

Historien her er en historie om værdikamp omkring skolen. Nogen er af den opfattelse, at karakterstyrke, mindfulness og bevægelse er fantastisk og fortjener præmiering, men andre vil uden tvivl finde den slags for latterligt og mene, at skolen er til for at lære eleverne noget i faglig henseende.

Det ville være lykkeligt, om karakterstyrke, mindfulness og bevægelse trak gode faglige resultater med sig, men det er altså ikke tilfældet på Lagoniskolen

Det ville være lykkeligt, om karakterstyrke, mindfulness og bevægelse trak gode faglige resultater med sig, men det er altså ikke tilfældet på Lagoniskolen. Faget KaMiBe blev forrige år indført først på 8. klasseniveauet og derefter bredt ud, så eleverne ved afgangsprøverne i 2017 skulle have nydt godt af den positive effekt ved eksamensbordet, hvis der havde været en.

Førstepræmien hos Skole og Forældre og 656-pladsen hos mig illustrerer, at der findes en afgrundsdyb kløft mellem positionerne.

Finansieret af kommunale skatterkroner

Nu er Skole og Forældre en organisation, som helt og holdent er finansieret af kommunale skattekroner og dermed ledet af kommunale interesser, og organisationen er alene forbeholdt de kommunale folkeskoler.

Jeg skal ikke her dømme mellem de forskellige måder at bedrive skole på, men jeg kan på den anden side ikke andet end at se en kløft så dyb som den, der er blevet afdækket af Skole og Forældres prisuddeling, som en understregning af et behov for vidtgående valgfrihed på grundskoleområdet. Det gælder i kommunalt folkeskoleregi, og det gælder i forhold til de frie grundskoler.

Der findes givetvis også forældre i Haderslev med modvilje mod en skole med karakterstyrke, mindfulness og bevægelse samt med middelmådige faglige resultater. For dem er Lagoniskolen den forkerte skole, selv om de bor i skolens skoledistrikt.

Jeg tror, at den slags spændinger bliver kraftigere frem for at blive glattet ud i den tid, vi lever i. Såfremt det er rigtigt, vil centralstyring og skattefinansiering ikke slå til.

Deltag i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Forsiden