Foto: Emil Kastrup Andersen
Debat

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Lars Qvortrup: Den moderne lærer står ikke alene

Lærere udøver professionel dømmekraft via tre dimensioner: Hvad ved vi? Hvad kan vi? Hvad vil vi? Det indebærer, at refleksion og professionsfællesskab spiller en afgørende rolle, skriver Lars Qvortrup.

Debat

Læreren skal generobre sin autonomi. Kun derigennem kan han eller hun udøve sin professionelle dømmekraft. Sådan lyder det nu igen.

Men hvad betyder autonomi? Er den person eller nation autonom, som står alene? Spørg England efter Brexit. Spørg enhver person, der har verfet vennerne til side. Og hvad er forudsætningerne for at udøve professionel dømmekraft? Er det ikke netop, at man har nogen at udøve dømmekraft med?

Drømmen om den autonome lærer er gammel, ikke mindst i Danmark. Hvem kender ikke fortælleren i Martin A. Hansens Løgneren, Johannes Vig, skolelærer på Sandø. Mest er han optaget af eksistentielle refleksioner, for sådan er læreren: En livsfilosof. I forhold til eleverne er han enerådende og hverken bundet af mål eller skemaer:

»Jeg gav Børnene lidt før fri fra Skole i Dag. Det var Taagens Skyld. De kunde ikke være i Ro et Øjeblik. (…) I har fri, ud med jer! Det er Foraar nu!« Sådan talte en sand lærer i 1950, fra før verden gik af lave.

Der er sket meget, siden Johannes Vig 'holdt skole' på Sandø. Man var ikke lærer af profession, men lærer som person. Læreren var alene i klasseværelset, og hverken kolleger, ledere eller forvaltning skulle blande sig i udøvelsen af undervisningskunsten.

Men i dag er det rimeligt at sige, at lærere er medlemmer af en profession på linje med andre offentlige professioner: Lærer- eller underviserprofessionen.

3 karakteristika

Allerede i 1982 identificerede den amerikanske sociolog Robert K. Merton tre fælles karakteristika ved det, han kaldte de praktiserende professioner, dvs. dem, der havde med mennesker at gøre: For det første bygger deres praksis på et vidensgrundlag, som hviler på videnskabelig forskning, og som professionsmedlemmerne har erhvervet sig gennem en videregående uddannelse.

For det andet udøves praksis på basis af et professionelt skøn, men at skønnet er 'professionelt' vil sige, at det udøves under henvisning til fag- og almendidaktiske valgmuligheder. Læreren er hverken metodebundet eller metodefri: Han eller hun er metodeansvarlig.

For det tredje udøves praksis på grundlag af etiske kriterier for varetagelse af professionsopgaverne, hvad enten disse kriterier er defineret af professionen som et professionelt etisk kodeks, eller det refererer til det ansvar, som professionen har fået som samfundsmandat, for eksempel i form af skolelovgivning med både formåls- og målbeskrivelser for lærerarbejdet.

Lærerens professionelle dømmekraft

Det er i spillet mellem disse tre dimensioner, at lærerne udøver professionel dømmekraft: Hvad ved vi? Hvad kan vi? Hvad vil vi? Det indebærer, at refleksion spiller en afgørende rolle: Man handler, samtidig med at man reflekterer over sine handlingsvalg: Var de rigtige? Skal de modificeres? Er vi på vej ud ad en tangent, eller er der dukket uforudsete muligheder op, som bør forfølges?

Når timen er slut, overvejer man, om man kunne have gjort noget anderledes, ofte i samarbejde med kolleger. Man har brug for et kollegialt fællesskab, hvor man deler sine refleksioner med andre og bruger dem til hele tiden at udvikle og styrke sit kompetencegrundlag som underviser.

Alle moderne professioner eksisterer i kraft af en offentlig uddannelse, der som regel er forskningsbaseret, og de benytter sig løbende af forskningsresultater og forskningsproducerede data. Men samtidig er det vigtigt, at denne viden fortolkes, omsættes og gøres produktiv indefra, dvs. i det professionelle fællesskab.

Man kan kun udøve sin profession, hvis man er medlem af et fællesskab, der er defineret af professionen, og hvis vigtigste funktion er at opretholde og udvikle de teoretiske og praktiske forudsætninger for professionsudøvelse.

Den, der er professionelt autonom, står ikke alene. Han eller hun arbejder sammen med andre i et professionsfællesskab.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Forsiden