Supervision bliver ofte brugt på det sociale område, men det kan også bruges i det pædagogiske felt, mener forsker Suna Christensen.
Foto: Privatfoto

Supervision bliver ofte brugt på det sociale område, men det kan også bruges i det pædagogiske felt, mener forsker Suna Christensen.

Debat

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Debat: Lærere skal løse deres udfordringer i fællesskab

Skoler bør i højere grad bruge supervision, hvor lærerne i fællesskab kan drøfte udfordringer med uro, vold og chikane - frem for at vende problemerne indad, mener forsker Suna Christensen.

Debat

Lærere er ikke født dårlige (eller gode) til at håndtere uro. De kan varetage undervisningen dårligt som en effekt af at føle sig utilstrækkelige, uvidende og pressede.

I en uoverskuelig situation kan det blive en nødvendig løsning at overlade problemet til eleverne eller tage det med hjem. Begge løsninger er dårlige og skaber ikke den nødvendige forandring af livet i klassen.

For nylig blev Louise Klinge citeret her på skoleliv.dk for at sige, at der simpelthen er nogle, der ikke bør være lærere. Klinge siger også, at jobbet er komplekst og rammerne for dårlige.

folkeskolen.dk kan man den 8. november læse, at der er børn, der ikke bør gå i skolen. Med det menes, at der er børn med sociale og faglige problemer, som tidligere blev henvist til et specialtilbud, men som i dag skal inkluderes i almenklasserne. Af artiklen fremgår det, at det i gennemsnit drejer sig om to børn pr. klasse.

Fælles om opgaven

Lærerne har virkelig en udfordring med de rammer, skolen fungerer under. Det har eleverne også.

Derfor er det på tide at kigge på vilkårene for lærernes arbejde, og her tænker jeg på tid til forberedelse og uddannelse, der ikke handler om at undervise mere effektivt med blikket rettet mod næste test, men om at kunne møde børnene med det, de har brug for. Og det ansvar skal ikke individualiseres.

Supervision er et effektivt værn mod individualisering af problemer. Det er brugt og anerkendt i langt højere grad på det sociale område end i det pædagogiske felt. På trods af at lærere i folkeskolen også har en social opgave med at klæde eleverne på til at deltage i fællesskaber.

Jeg synes, at lærere skal holde op med at holde ud og i stedet bede om ny hjælp til den opgave, de er sat på.

Supervision udnytter teamets erfaringer

Jeg superviserer et lærerteam, som arbejder fokuseret med udfordrede elever og med at imødekomme elevernes tendens til at forstyrre både sig selv og resten af klassen.

Lærerteamet bruger supervision som redskab til at arbejde med sig selv og deres oplevelser af eleverne. Når lærere tager en sag om en elev op i supervision, sker der oftest det, at teamet bringer flere erfaringer af elevens udfordringer frem.

Supervisionen skaber flere muligheder for at anerkende eleverne og tilbyde dem et fællesskab som strategi mod fravær.

For lærerne er det en forberedelse, som handler om lærerrollen og relationen til eleverne som det primære.

Supervision løser ikke problemet med vilkårene for undervisning alene. Det kan give et overblik over, hvad der er den enkelte lærers ansvar, elevens ansvar og systemets ansvar. I relation til problemer med uro er det et kvalificeret alternativ til klassisk efteruddannelse, hvor lærere sendes afsted individuelt. Den viden, der er brug for, er ofte allerede tilstede i teamet.

Elever, der får en diagnose, eller lærere, der går ned med stress, er eksempler på, hvad der sker, når problemer gøres individuelle. Mennesker er sociale væsener, og vi kommer ikke til at trives hos en psykolog eller derhjemme. Det gør vi ved at blive inkluderet i et fællesskab. I supervision bliver den enkelte lærers udfordring et problem, som teamet tager ansvar for i fællesskab.

Skolen bør se på, hvad det er for fællesskaber, den tilbyder både børn og lærere.

Deltag i debatten - send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Forsiden