Foto: Anders Rye Skjoldjensen
Debat

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


KL svarer igen: Kritikken af skolelukninger er forsimplet

Når kommuner bliver nødt til at lukke eller sammenlægge skoler, så sker det på baggrund af saglige afvejninger mellem mange hensyn, understreger KL's Thomas Gyldal Petersen.

Debat

Folkeskolen er kommunalt hjerteblod. Det er her, vi skaber sammenhæng – på tværs af skoler og indsatser. Her vores børn mødes på tværs af alt det, der ellers kan skille os. Økonomiske, sociale eller kulturelle skel. Folkeskolen er fællesskabets skole. Skolen, der holder Danmark sammen.

Derfor blev jeg som kommunalpolitiker forundret, da jeg læste Politikens leder 2. november. Den handlede om skolelukninger og kunne give det fejlagtige indtryk, at kommunalbestyrelser lukker skoler med lukkede øjne uden saglig begrundelse. Det er naturligvis et usandfærdigt og urimeligt billede af virkeligheden.

For virkeligheden i forbindelse med skolelukninger og -sammenlægninger er, at kommunalbestyrelser landet over har forholdt sig seriøst og sagligt til yderst vanskelige dilemmaer. Dilemmaer, der for eksempel kan handle om hensynet til faglig og social bæredygtighed i små skoler, eller afvejningen af økonomisk prioritering mellem for eksempel flere ældre med behov for pleje og færre børn i mindre skoler.

Svær prioritering

Det er vitterligt vanskelige hensyn at balancere, for ikke alle hensyn kan tilgodeses samtidig. Derfor er det indlysende urimeligt, når Politikens lederskribent med fri pen slår ud armene og beder kommunerne om at bevare de små skoler. For enhver pris, må man forstå.

Men hvad med omkostningerne? Er det færre penge til undervisning og materialer? Færre penge til byens ældrepleje eller daginstitutioner? Det er jo den konkrete prioritering, de lokale politikere skal tage stilling til. Modsat skribenten på Politiken, der helt uden omkostning kan pege fingre ad de ansvarlige beslutningstagere uden selv at tage ansvar for den samlede prioritering. Det er nemt og desværre også for nemt.

Friere rammer til at drive skole

Betyder det så, at Politiken tager fejl i alt, hvad der skrives i omtalte leder? Nej, Politiken har også ret. For i KL og i landets kommuner er vi helt enige, når det gælder Politikens ønske om at slå et slag for folkeskolen.

Vi ønsker også skolen prioriteret økonomisk. Vi ønsker friere rammer, så kommunerne i højere grad kan drive folkeskole på lokale præmisser. Vi ønsker et stærkt fællesskab med elever, forældre, medarbejdere og ledelse, fordi vi ved, at fællesskab giver en bedre skole. Og vi ønsker en skole med høj kvalitet. Alle steder i landet. Det er forhold, vi konkret arbejder med og for. I KL og kommunalbestyrelserne over hele landet.

Politiken er velkommen på holdet, der slås for folkeskolen. Folkeskolen kan ikke få for mange venner. Og vi er i KL naturligvis helt med på at tage den udvikling, som Politiken Skoleliv har skitseret vedrørende skolelukninger og tilgang til privatskoler, alvorligt.

Vi deler Politikens glæde over, at det nogle steder er lykkedes at holde fast i de små folkeskoler, og de lokale erfaringer skal vi dele med hinanden. Men vi skal også huske på, at der er forskelle fra kommune til kommune, og at ikke alt kan passes ned i den samme boks.

Først og sidst handler det om at skabe den bedste folkeskole, hvor eleverne får den bedste undervisning og dannes og uddannes bedst muligt – om det så er i den gamle landsbyskole eller den ny kommuneskole.

Skal Politiken være med på kommunernes hold for en stærkere folkeskole, kræver det dog, at Politiken tager de vilkår og dilemmaer, der kendetegner hverdagen i landets kommunalbestyrelser, alvorligt. For vi skal drive folkeskole i den virkelighed, der findes herude, hvor politisk knofedt og svære beslutninger gør en større forskel end en bebrejdende pegefinger i en avisleder.

Efter at have læst Politikens leder glæder jeg mig over, at avisen deler kommunernes store ambitioner på folkeskolens vegne. Så lad os løfte ambitionerne sammen frem for at pege fingre.

Deltag i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Forsiden