Professor Lene Tanggard er skeptisk overfor indførelsen af flere test i skolen.
Foto: Lisbeth Holten

Professor Lene Tanggard er skeptisk overfor indførelsen af flere test i skolen.

Debat

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

Lene Tanggaard: Flere test er ikke vejen til en styrket evalueringskultur

Endnu en test er på vej ind i den danske folkeskole, men øget testning af eleverne er ingen garanti for styrket evaluering af skolens undervisning, mener Lene Tanggaard.

Debat

Hvis man skal arbejde struktureret og systematisk med et område, så har man indimellem brug for test.

Sagen er blot, at flere test ikke per automatik er vejen til en styrket evalueringskultur i skolen. Faktisk er der stadig flere ligegyldige test, der trænger sig ind på skolens domæne. Test og evaluering går nemlig ikke restløst op i hinanden.

Vi har tværtimod brug for at være langt mere seriøse med vores grundforståelser af, hvad evaluering overhovedet er.

Evalueringsskemaer er ofte overflødige

Da jeg i sin tid skrev min ph.d.-afhandling, kom den til at handle om evaluering. Jeg foretog feltstudier blandt en række erhvervsskoleelever. De fortalte mig, at den bedste form for evaluering af læreprocesser fandt sted, når mester eller svendene i praktikken gav dem konkret feedback på igangværende opgaver og i øvrigt forklarede dem, hvordan de kunne forbedre opgaveløsningen.

Flere test er ikke per automatik vejen til en systematisk evalueringskultur

De gav derimod ikke ’syv potter pis’ for evalueringsskemaer angående deres personlige egenskaber udfyldt af afdelingsledere, som ikke var sammen med dem i hverdagen. »Hvordan skal de kunne måle min kreativitet, fleksibilitet og samarbejdsevne, når de ikke kender mig,« sagde eleverne til mig.

De fortalte mig samtidig, at de indimellem oplevede, at karaktergivningen på skolen var uretfærdig og ikke nødvendigvis et sandfærdigt mål for faglighed.

Ny test får alarmklokkerne til at ringe

Jeg kom til at tænke på disse prægnante og særdeles livskloge udsagn fra eleverne i min undersøgelse, da jeg forleden læste, at et firma i Danmark nu er på markedet med en test, der kan gøre det muligt at arbejde struktureret med de bløde færdigheder som kreativitet, indre motivation og samarbejde i skolen.

Man har simpelthen udviklet en test med 19 kategorier i et spørgeskema. Eleverne skal udfylde skemaet, og meningen er så, at lærerne selv kan administrere tilbagemeldingen. Det er smart. Sådan lyder det i hvert fald umiddelbart. Der er dog flere alarmklokker, der bør ringe:

1. For det første: Hvem køber logikken om, at et spørgeskema med 19 kategorier kan give lærerne en viden om elevernes kreativitet, motivation og samarbejdsevne, som de ikke allerede har i kraft af de tusindvis af timer, de med al sandsynlighed har tilbragt sammen med eleverne? Nuvel, måske kan testen give anledning til en overraskende ’aha-oplevelse’, og det er da også præcis sådan, at testen bliver solgt. Testen kan ’se’ noget, som den almindelige lærer ikke kan. Hvis vi nu accepterer denne præmis et øjeblik, så opdager vi dog måske et andet problem.
  2. Er lærerne overhovedet uddannet til at administrere den slags test og ikke mindst den nænsomme tilbagemelding og dialog om testens resultater. Hvad nu med den elev, der viser sig at være meget lidt kreativ eller samarbejdsorienteret? Hvordan forestiller vi os, at lærerne skal håndtere den tilbagemelding? Måske har vi at gøre med en elev, der selv oplever at være særdeles god til det? Skal vi så fortælle, at det desværre ikke er sandt, for testen viser noget andet?
  3. Og for det tredje, er vi sikre på, at testen måler det, den intenderer? Det sidste er nok særdeles tvivlsomt. I hvert fald ved vi, at personlighedstest ikke måler personligheden, og vi ved også, at kreativitetstest sådan set ikke måler kreativitet i hverdagen, men snarere måler det, man kan måle i en test i divergent tænkning.

Så nej, flere test er ikke per automatik vejen til en systematisk evalueringskultur.

Vi skal derimod i langt højere grad fremme, diskutere og forholde os kritisk til hverdagens evaluering i skolen. Og vi skal have lærere, der er skarpe til at beskrive, analysere og fortolke det, de ser med eleverne hver dag. Så får man en skærpet evalueringskultur.

Testene? Dem er der mange, der tjener gode penge på.

Deltag i debatten - send dit indlæg til debat@skoleliv@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Forsiden