0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Presse
Foto: Presse

»Overenskomsten skal overholdes, også selvom den i virkeligheden slet ikke passer til lærerarbejdet,« skriver Uffe Rostrup.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Uffe Rostrup: De frie skoler kæmper også med arbejdstidsaftalerne

På en stor del af landets frie skoler bliver lærernes arbejdstidsaftaler ikke overholdt. Det skal der ændres på, mener formand for Frie Skolers Lærerforening Uffe Rostrup.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Det er sjældent, man hører brok over lærernes arbejdstid på de frie skoler. Men hvordan kan det være?

Lærerne på de frie skoler var også lockoutet i 2013, og reglerne, som blev indført med Folketingets indgreb, er identiske for lærerne på de frie skoler og lærerne i folkeskolen. Man kunne således forledes til at tro, at det er, fordi folkeskolelærerne piber, mens lærerne på de frie skoler bider tænderne sammen og bare får jobbet gjort.

Men sådan er det ikke.

Udgangspunktet på mange frie skoler er, at det er vigtigere at få arbejdstiden til at passe til skolen og til det arbejde, der udføres, end at forfølge de statslige regler. Skolerne finder deres egne løsninger, og det er godt - men nogle steder er de lokale løsninger i strid med arbejdstidsreglerne.

Arbejdstidstilrettelæggelsen på de frie skoler foregår på rigtig mange måder, og det er rent faktisk charmerende og passer godt til den frihedstanke, som ligger bag de frie skoler. Men der er problemer. På ca. 20 procent af de frie skoler har lærerne fuld tilstedeværelse. Det er det, som de fleste andre mennesker også kender, hvor man møder kl. 8 og går hjem 16.30 - (lærerne arbejder flere timer per dag for at kompensere for børnenes ferier).

Ca. 30 procent har indrettet sig som før lærerlockouten, hvor stort set al arbejdstid er omfattet af lokale aftaler. Begge disse måder at tilrettelægge arbejdet på fungerer fint og giver ikke anledning til hverken spørgsmål eller klager.

Der er frie skoler, som ganske enkelt hverken kan eller vil opgøre lærernes arbejdstid – og det er dybt problematisk

Tilbage står ca. 50 procent af skolerne, hvor ledelsen ensidigt melder ud, hvordan arbejdstiden skal bruges. Det må ledelsen gerne, men den må det kun, hvis den sørger for, at den enkelte lærers arbejdstid bliver registreret og optalt. Og det gør ledelsen ikke. Derfor strider denne løsning mod arbejdstidsreglerne.

Der mangler registrering af overarbejdstid

Det er vigtigt at huske, at lærere ikke er konsulenter. De er lærere og ansat til at arbejde i gennemsnit 37 timer per uge. Derfor skal ledelsen opgøre den enkeltes arbejdstid en gang om året, så man ved, om der f.eks. skal udbetales overtidsbetaling. Sidste år fik næsten en tredjedel af lærerne ingen opgørelse, og af de der fik, mente 40 procent, at der var fejl i den. Der er frie skoler, som ganske enkelt hverken kan eller vil opgøre lærernes arbejdstid – og det er dybt problematisk.

Det burde så give anledning til, at vi som fagforening kører en masse sager. Men de sager dukker desværre ikke op. For lærerne synes i virkeligheden, at den måde som ledelserne har indrettet arbejdstiden på er ganske fornuftig, og derfor er de reelt nervøse for at prøve at bringe formalia i orden. Lærerne på disse skoler er i virkeligheden hunderædde for at rejse problemstillingen, for tænk nu hvis ledelsen skulle indføre fuld tilstedeværelse eller noget andet, som de ikke kan se sig selv i – så hellere skippe overtidsbetalingen.

Vi er nået til det punkt, hvor vi på det frie skoleområde skal have bragt orden i eget hus. Overenskomsten skal overholdes, også selvom den i virkeligheden slet ikke passer til lærerarbejdet. Derfor vil vi i vores forening i denne overenskomstperiode arbejde på, at de frie skoler, som ikke har orden i tingene, får netop det, men uden at det går ud over trivsel og arbejdsglæde på de frie skoler.

I virkeligheden er det ret enkelt. Bliv ved med at lave god skole med inddragelse af lærerne, men gør det med respekt for overholdelsen af overenskomsten. Og det kan man let. Man kan f.eks. indgå en lokalaftale.

Deltag i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden