Fra min lærerstol er en drømmepraktik at kunne have den samme studerende et helt skoleår, skriver lærer Anders Thorsen.
Foto: Anne Bæk / Ritzau Scanpix

Fra min lærerstol er en drømmepraktik at kunne have den samme studerende et helt skoleår, skriver lærer Anders Thorsen.

Debat

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

Debat: Fremtidens superlærere kræver en super praktik

De lærerstuderende bør være praktik i et helt år ad gangen, og så skal de have mere tid til vejledning. Sådan lyder to konkrete forslag fra lærer Anders Thorsen.

Debat

'Fremtidens superlærere' var temaet på et seminar for en stor samling lærerstuderende, jeg for nyligt var inviteret til som 'den gamle lærer', der kunne give mit bud på, hvordan fremtidens drømmelæreruddannelse kunne se ud.

Lige så super de studerendes gejst og lyst til at give den fuld gas ude på landets skoler var, ligeså super dårlig var deres bedømmelse af praktikken. Deres oplevelse var, at der er for lidt praktik på læreruddannelsen, og at kvaliteten af den er for ringe.

Men det er ikke kun de lærerstuderende, der ønsker en langt bedre praktik. Som lærer med flere års erfaring med lærerstuderende kan jeg kun være enig i dumpekarakteren til praktikken. Den er alt får dårlig, og den klæder ikke vores lærerstuderende godt nok på til deres kommende lærerliv!

Jeg ser to store problemer.

Praktikken er for kort

Det ene er, at praktikperioderne er for korte. Mine seneste studerende, Line og Mads, var blot på skolen i seks uger. De skulle blandt andet undervise min klasse i samfundsfag, som er et lille fag med kun to ugentlige lektioner. Selvom de gik til opgaven med fremragende engagement og god grundfaglighed, er det særdeles vanskeligt at opbygge nogle gode relationer til eleverne, når både studerende og elever ved, at de kun skal være der i få uger.

Relationsarbejdet er mega vigtigt for lærerarbejdet, for det er med den gode relation mellem lærer og elev, at man kan give den største støtte til fagligt svagere elever og de bedste udfordringer til de fagligt stærkeste elever.

Men at opbygge relationer tager tid. Derfor er det sgu ikke godt nok, at de lærerstuderende ikke får den nødvendige tid til at opbygge relationerne til eleverne og arbejde med dem, ligesom eleverne oplever nogle studerende, der er hurtigt inde og hurtigt ude igen. I stedet burde eleverne opleve kontinuitet i relationerne for at få mest udbytte af undervisningen.

Mere tid til vejledning

Det andet store problem er vejledningen. Jeg havde blot 45 minutter til vejledning af Line og Mads, hvilket slet ikke er nok for to nysgerrige lærerstuderende. Der skal være tid til refleksion, spørgsmål og diskussion, og derfor bør vejledningen også prioriteres højere på skolerne, hvor der ofte kun er tid til en hurtig snak over madpakken mellem to lektioner.

Den endelige evaluering af læreruddannelsen bliver snart offentliggjort. I den forbindelse mener jeg, at vi lærere, som allerede har vores daglige gang ude i landets skoler, bør bakke op om de lærerstuderendes ønske om en bedre praktik. For det kan faktisk være ret fedt at have studerende, der kommer med nye, friske tanker, og som stiller de gode spørgsmål til, hvorfor jeg nu gør, som jeg gør, i min undervisning.

Praktik i et helt år

Fra min lærerstol er en drømmepraktik at kunne have den samme studerende et helt skoleår! Jeg forestiller mig, at man på læreruddannelsen havde en ugentlig, fast praktikdag, hvor man var på sin praktikskole og fulgte en eller to lærere og deres klasser.

Jeg kan godt se en masse logistiske problemer i den model, men på den anden side ville jeg kunne indgå et længerevarende og mere ligeværdigt samarbejde med studerende som Line og Mads, hvor vi i fællesskab udvikler undervisningen. Derudover vil de også få lejlighed til at opbygge frugtbare relationer til eleverne – til gavn for både elevernes læring og for at ruste de studerende bedre til deres fremtid som superlærere.

Deltag i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Forsiden