Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Pressefoto, Danske Skoleelever
Foto: Pressefoto, Danske Skoleelever

»Vi får hele livet at vide, at vi skal lære af vores fejl, så giv os nu muligheden for det i skolearbejdet,« skriver Thea Enevoldsen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

Elev: Giv os feedback, så vi kan lære af vores fejl

Det er både frustrerende og demotiverende, når man ikke får ordentlig feedback på sine opgaver, skriver skoleeelev Thea Enevoldsen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det  er mandag morgen, og klokken har lige ringet ind. Opgaven, du sendte for tre uger siden, skal du nu have tilbage. Læreren går rundt mellem bordene med en stak papirer og deler dem ud. Læreren går forbi dit bord og stikker dig din aflevering. Du lader dit blik glide ned til bunden af siden. Du ser et tal, og en smule mere til højre står der »fint«.

Det er et scenarie, som jeg har set udspille sig mange gange i løbet af min tid i folkeskolen, og jeg er nået frem til den konklusion, at skolerne skal blive bedre til at give fyldestgørende og nyttig feedback til eleverne, især i det daglige arbejde og i afleveringer.

Demotiverende og frustrerende

Den gode feedback er, når en lærer for eksempel efterlader en kort kommentar: »Godt arbejde, du har styr på genren, men du skal fokusere på kommaer og nutids-r til næste gang.«

Det er en kommentar, som hjælper mig som elev, og som hjælper mig med at rykke mig.

Man bliver ladt tilbage med en følelse af frustration, når man kun får »fint«, »ok« eller endnu være en glad smiley på sin aflevering, for hvad betyder det overhovedet?

Som elev er det det mest demotiverende at modtage en aflevering, som man har lagt en masse tid og energi i, og så kun få kommentaren »fint«.

Feedback hjælper på motivationen

I et skolesystem, hvor vi forventer, at elever møder motiverede og engagerede op til undervisningen, bør vi også tænke over, hvordan vi holder motivationen og lysten til at lære i live. At give bedre feedback er en nem måde at gøre det på.

Man skal lære af sine fejl, og det gør man ved at få god feedback fra sin lærer, som fortæller, hvad der var godt, knap så godt og allervigtigst, hvad man kan gøre for at rykke sig endnu mere.

Det er sådan, vi udvikler os og bliver bedre rent fagligt, for hvordan kan man forvente en højere karakter på sin næste aflevering, hvis man ikke ved, hvordan og hvor man skal forbedre sig?

Da jeg gik i 6. klasse, gav min dansklærer os altid kommentaren »fint« eller »ok« på afleveringen, og jeg rykkede mig knap nok en meter det skoleår. Jeg var stadig lige så dårlig til at sætte kommaer som i 5. klasse, men i engelsktimerne, hvor min lærer efterlod en god og fyldestgørende feedback, blev jeg bedre. Jeg tog feedbacken til mig og kunne over tid se, at fejlene blev færre, og at min sikkerhed i skriftligt engelsk voksede. Det er lige præcis det, vi skal få ud af de skriftlige afleveringer, så vel som de mundtlige fremlæggelser.

Vi skal lære af vores fejl

At give grundig feedback på en aflevering burde egentlig ikke være et problem. Når lærerne retter vores opgaver og afleveringer, gør de sig jo nogle tanker om, hvorfor man skal have den bedømmelse eller karakter: »Hvis bare Anders havde lidt mere styr på omvendt ordstilling, så ville jeg give ham 10, men det bliver til et 7-tal.«

Det eneste, som vi beder om, er, at lærerne tilføjer deres begrundelse for den karakter eller anden bedømmelse, som de giver os.

Vi får hele livet at vide, at vi skal lære af vores fejl, så giv os nu muligheden for det i skolearbejdet. Giv os den feedback, som vi har krav på.

Deltag i debatten - send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Forsiden