Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Pressefoto
Foto: Pressefoto

Efterskolerne udfører en integrationsopgave, der virker, skriver Efterskoleforeningens direktør, Bjarne Lundager Jensen.

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

Efterskoler: Det kræver en særlig indsats at integrere elever med indvandrerbaggrund

Pengene til at integrere elever med indvandrerbaggrund er givet godt ud, skriver Efterskoleforeningen i et svar til LA's Henrik Dahl.

Debat

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

I et indlæg i Skoleliv skriver Henrik Dahl, undervisningsordfører for Liberal Alliance, blandt andet, at det kun er rimeligt, at regeringen med den nye finanslov for 2019 vil sløjfe et tillæg, som efterskoler får for at integrere en gruppe særligt udfordrede elever med indvandrerbaggrund. De skal sidestilles med etnisk danske elever, som skolerne ikke får tilsvarende tillæg for.

Lad mig for det første slå fast: Vi udfører på efterskolerne en opgave, vi har fået. Regeringen sætter rammerne, vi tager ansvar for integrationen via en lang række nødvendige opgaver på skolerne. Blandt andet ekstra støtte i dansk som andetsprog og i undervisningen generelt, en mentorordning med lærere, der følger eleverne tæt for at støtte deres trivsel, samt en ekstra vejledningsindsats, der skal få eleverne i gang med en ungdomsuddannelse.

Indsatsen virker

Det kan efterskolerne få ca. 27.000 kroner for pr. elev pr. år. Dog kun op til otte procent af det samlede antal elever. Skolerne søger ikke støtten til alle elever med indvandrerbaggrund. I alt ligger regningen stabilt på ca. 10 millioner kroner årligt for en succesfuld integrationsindsats.

En ny rapport fra Als Research viser nemlig, at unge med flygtninge- og indvandrerbaggrund opnår et stort dansksprogligt, fagligt, socialt og personligt udbytte af et efterskoleophold, får større viden om det danske samfund og danske traditioner samt en stærk oplevelse af at være en del af fællesskabet.

Brug for en særlig indsats

For det andet: Det er simpelthen ikke muligt at sidestille etniske danske elever på efterskole med elever med indvandrerbaggrund. Heller ikke selv om de etnisk danske elever måtte have problemer. En integrationsindsats kræver noget særligt. Det læser jeg også, at Henrik Dahl mener, når han skriver, at »der er en stor og vigtig uløst opgave i integrationsindsatsen.«

Videre skriver Henrik Dahl, at »der postes årligt millioner og atter millioner efter at få indvandrere og efterkommere godt ind i det danske samfund som aktive medborgere, der lever efter og deler danske værdier og normer. Mange af pengene er desværre spildte…«

Men ikke pengene til indvandrere på efterskoler, Henrik Dahl.

På Frijsenborg Efterskole lyder det f.eks. sådan her fra nogle af eleverne med indvandrerbaggrund i et indslag fra TV2 Østjylland:

• »Jeg var alene og ensom, det er jeg ikke mere.«
  • »Jeg er blevet bedre fagligt og har lært en del om dansk kultur.«
  • »Hvis jeg nu bliver til noget, kan jeg arbejde som alle de andre og alt mulig andet og hjælpe samfundet.«

Ja, der er måske brug for at se på integrationsindsatsen nogle steder i samfundet. Men lige netop her udfører efterskolerne en integrationsopgave, der virker.

Ved at fratage efterskolerne pengene til at løse denne integrationsopgave er der stor risiko for frafald blandt eleverne. Til stor skade for de unge mennesker og integrationen generelt. For hvem skal så løse opgaven?

Deltag i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden