Debat

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Lærer: Den reformvenlige elite afsporer debatten om, hvad der er bedst for skolen

Med regeringens folkeskoleudspil er der slået skår i skolereformen, men i stedet for at få en kvalificeret debat, så bliver den afsporet af reformtilhængerne, mener lærer Pia Henriksen.

Debat

Regeringen har netop fremlagt sit skoleudspil, som er blevet modtaget lidt forskelligt. Selv kalder regeringen det en justering af skolereformen og betoner særligt det punkt, som omhandler kortere skoledage.

Der er selvfølgelig allerede blevet motivspekuleret vildt i skolekredse, særligt fordi vi nærmer os et valg, og det nok også er noget af en tilsnigelse at sige, at man vil skære ned på skoledagen, når der i praksis ikke er tale om en væsentlig forandring. For de skoler, der allerede har forkortet skoledagen, kan det måske endda betyde det modsatte, og det er jo en væsentlig detalje.

Der er slået skår i skolereformen

Dog er det sådan, at uanset hvordan vi vender og drejer det, så vidner dette skoleudspil om, at der i politiske kredse er slået et skår i den skolereform, som store dele af befolkningen har ønsket et opgør med længe. Der er åbnet et nyt vindue til en debat om blandt andet skoledagens længde og fagenes indhold. Der er stadig meget langt til drømmeskolen, men der er opstået en sprække i den skolepolitiske påståelighed, som kan få betydning.

Derfor er det også fuldstændigt hæsblæsende at følge med i debatten om skoleudspillet, fordi det bliver tydeligt, hvor mange interesseafdelinger der flokkes om skolen som ådselsgribbe helt uden at skamme sig. Det er svært at gennemskue, hvem der får tilskud af hvem, men det er beskæmmende at høre så utrolig meget vrøvl blive til myter.

Eksempelvis er det flere gange de seneste par dage blevet udtalt fra forskellige skoleinteressenter, at understøttende undervisning er bevægelse, hvilket er forkert. UUV-timer er et kunstigt fag, hvor den undervisningsansvarlige laver det samme, som lærerne laver i alle andre timer. Nemlig arbejder med trivsel og faglighed på mange forskellige måder.

Det er en alvorlig afsporing af debatten, at omtale understøttende undervisning som en modsætning til fag-faglige timer. Det er en stigmatisering af den undervisning, der foregår i fagtimerne, som har til formål at henlede vores tanker på den sorte skole og fremstå som modsætning til den kreativitet, leg og trivsel på speed, som angiveligt skulle foregå i fantasifaget UUV.

Floskler og spin

Det er som om, at der med dette skoleudspil kom en tidsmaskine og førte os alle årevis tilbage til skolereformens spæde start. Mediedækningen blev pludselig igen tømt for lærere, og de kvalificerede diskussioner blev til floskler og spin.

Jeg håber, at jeg blot har overset alle de input, der handler om, hvad der er bedst for børnene og skolen, så vi denne gang udnytter chancen for at diskutere, hvad der er bedst for vores folkeskole og ikke gentager de samme fejl ved at blive mikrofonholdere og papegøjedebattører for en magtfuld, reformvenlig skoleelite.

Deltag i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Forsiden