Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Unge Forskere er en af de konkurrencer, der sætter fokus på talent.
Foto: Liselotte Sabroe / Ritzau Scanpix

Unge Forskere er en af de konkurrencer, der sætter fokus på talent.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

Lærer: Jeg tror ikke på talent – jeg tror på vilje og vedholdenhed

Der er kommet alt for meget fokus på talent, men det er bedre, at vi lærer eleverne om vilje og vedholdenhed, mener lærer Anders Thorsen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Talent skal dyrkes!« Det står der på adskillige flotte plakater, som hænger rundt omkring på min skole. De er fra Akademiet for Talentfulde Unge, som er et af de talentforløb, min skole er en del af. Andre er blandt andet Georg Mohr, Kortdage, Science Talenter og Nordisk Matematikkonkurrence. Endda har en af min superdygtige kollegaer taget en uddannelse som talentvejleder. Talent er altså blevet noget af et modeord i skolen.

Således er det endda blevet en del af regeringens naturfagsstrategi fra foråret, som medfører, at der sættes et millionbeløb af til talentpleje. Problemet er bare, at talent ikke betyder meget i skolen. Jeg tror – for at sige det ligeud – ikke en dyt på det, og jeg mener, at et for stærkt fokus på talent i skole- og uddannelsessystemet kan være skadeligt for eleverne i det lange løb.

Hvert år har jeg elever med i talentkonkurrencen Unge Forskere. Konkurrencen er rigtig fed for eleverne. De får i månedsvis nørdet igennem med spændende projekter for til sidst at kvalificere sig til finalen i Forum, som til lejligheden også er pyntet med talentplakater. Her er det tydeligt, hvor meget begejstring der lyser ud af eleverne, når de fortæller om plastbeton, powerdrik eller noget helt tredje til besøgende og bedømmere.

Talenter kan falde bagud

Vi fortæller disse elever, at de er talenter. Men det er de ikke! En gruppe drenge fra en 8. klasse arbejdede i deres unge-forskere-projekt med at tilsætte affaldsplastik til beton. De lavede betonprøver i månedsvis. Ringede til Teknologisk Institut. Tog på instituttet for at foretage målinger af deres beton. Tilbage for at lave nye betonprøver. Så tilbage for at lave målinger og skrive rapporter og lave præsentationer. Så til Jylland for at støbe beton. Så tilbage til rapportskrivning igen. Og så videre, videre og videre.

Betondrengene fik en flot andenplads i Unge Forskere. Det var bare ikke på grund af et særligt talent, men fordi de udviste vilje og vedholdenhed. For det tog lang tid, et utal af fejl, mange vejledningstimer og mange sene aftentimers arbejde. Heldigvis bar arbejdet frugt.

Jeg har talrige eksempler på tidligere elever, der ligesom betondrengene har lavet fantastiske ting på vilje og vedholdenhed. Men jeg husker også elever, som gennem deres skolegang har fået at vide, at de er særligt talentfulde. Gode til matematik. Gode til naturfag. Det har gjort, at nogle af dem ikke har fået lært vilje og vedholdenhed, for de har altid haft nemt ved tingene. Men stoffet bliver svært før eller siden i deres uddannelsesforløb, og det er her, at man har brug for at bide tænderne sammen og falde tilbage på de gode arbejdsvaner. Ellers falder man bagud, mens de ikke-talentfulde elever bliver dygtigere.

Vi skal flytte vores fokus

Der findes et utal af historier om professionelle sportsfolk, der fortæller, at de ikke var de mest talentfulde i ungdomsrækkerne, men at de klarede sig videre ved hjælp af en jernvilje og hårdt arbejde. På samme måde er det i skolen. De elever, som har lært vilje og vedholdenhed, vil i det lange løb overhale de talentfulde, som hviler på laurbærrene.

Derfor ærgrer det mig også, at vi i uddannelsespolitikken de seneste år har haft et så stærkt fokus på talent. Når regeringen i sin naturfagsstrategi lægger stor vægt på talentforløb, er fokus forkert. Det burde i stedet hedde nørdeforløb, for der er brug for de lange, seje træk i undervisningen, hvor eleverne får lejlighed til at fordybe sig i skolens indhold. Det gør de nemlig alt for sjældent i en travl og til tider overfladisk skolehverdag.

Men det gælder ikke kun politikken på området. Vi som skole, lærere og forældre skal også flytte vores fokus fra talent til de to V’er: Vilje og vedholdenhed. Jeg plejer at sige til eleverne og deres forældre, at noget af det allervigtigste, man kan lære, er noget så røvkedeligt og gammeldags som gode arbejdsvaner. Det står jeg fuldt ud ved, så jeg håber, at der til næste år vil hænge plakater på skolerne og til Unge Forskere, hvor der står:

»Vilje og vedholdenhed skal dyrkes!«

Deltag i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden