Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Det er ærgerligt, at der er skoler, som ikke prioriterer bevægelse særlig højt, mener tre debattører.
Foto: Ritzau Scanpix

Det er ærgerligt, at der er skoler, som ikke prioriterer bevægelse særlig højt, mener tre debattører.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Debat: Bevægelse i skolen må ikke kun hvile på få ildsjæles indsats

Mange steder hviler skolernes bevægelsesindsats på få ildsjæles arbejde, men bevægelse i skolen skal være en fælles indsats - og derfor skal det prioriteres langt højere, mener politikere og Dansk Skoleidræt.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Så ringede klokken ind til første dag i det nye skoleår. Landets skoleelever har pakket skoletaskerne med spidsede blyanter, har måske fået nye spændende fag, og nu er de ellers klar til endnu et år fyldt med læring, kammeratskaber og en masse gode oplevelser.

Mange elever har også pakket skoletasken med forhåbningerne om et år med endnu mere bevægelse på skemaet. Det er ingen hemmelighed, at bevægelse er det element fra den nu fire år gamle skolereform, som mange elever ifølge Undervisningsministeriets følgeforskning er gladest for. Og det gælder for så vidt også blandt lærerne og pædagogerne.

Annette Lind, undervisningsordfører, Socialdemokratiet

Annette Lind, undervisningsordfører, Socialdemokratiet

Derfor er det også ærgerligt, at der er skoler, som ikke prioriterer bevægelse særlig højt, og hvor elever og forældre med rette kan have forventninger om mere. Bevægelse, som skaber den nødvendige variation i de længere skoledage, men som også fremmer elevernes motivation for at gå i skole.

Forskningen har for længst dokumenteret, at bevægelse understøtter børn og unges læring, og at det er vigtigt for såvel sundhed som trivsel. Samtidig viser flere undersøgelser, at det går den forkerte vej med børn og unges helbred – både fysisk og mentalt. Argumenterne står således i kø - der er på mange måder brug for mere bevægelse i skolen som et bidrag til at vende denne udvikling.

Få ildsjæle er ikke tilstrækkeligt

Grundskolen udgør en unik - hvis ikke den eneste - arena, hvor vi kan og skal gøre en indsats for alle børn og unge. Her kan der skabes en indsats både for de elever, der elsker at spurte og allerede har oplevet den berusende følelse, når holdet spiller hinanden gode, men også for de elever, der af den ene eller anden grund mest forbinder fysisk aktivitet med følelsen af usikkerhed og måske endog fiasko. I grundskolen findes alle børn, og i grundskolen skal alle børn stifte bekendtskab med bevægelsesglæde i trygge pædagogiske rammer.

Anni Matthiesen, undervisningsordfører, Venstre
Foto: Steen Brogaard

Anni Matthiesen, undervisningsordfører, Venstre

Gennem konkrete undervisningsmaterialer, kurser og rådgivning hjælper Dansk Skoleidræt og TrygFonden kommuner og skoler over hele landet med at indføre god og meningsfuld bevægelse i hverdagen. 67 procent af landets folke-, fri- og specialskoler er i det forgangne skoleår blevet efteruddannet og kompetenceløftet af de to parters fælles program, Sunde Børn Bevæger Skolen. Det kan være i alt fra at få implementeret bevægelse i de boglige fag og i den understøttende undervisning til også at sætte fokus på aktiv transport til skole eller at skabe flere aktive frikvarterer med mere leg og røde kinder.

En typisk barriere for skolernes bevægelsesindsats er dog, at den mange steder hviler på ganske få ildsjæles arbejde. Ildsjæle i form af dygtige lærere eller pædagoger, som brænder for bevægelse og altid er klar til at gå forrest og tage fat.

Finn Kristensen, formand, Dansk Skoleidræt
Foto: Johnny Wichmann/Dansk Skoleidræt

Finn Kristensen, formand, Dansk Skoleidræt

Men ildsjæle kan brænde ud eller miste pusten, hvis opbakningen er for beskeden. Bevægelse er en fælles indsats, og derfor er det afgørende, at såvel undervisere som skoleledere, skolebestyrelser og politikere taler samme sprog.

Så lad os nu blive enige om, at de sidste skoler skal med. Prioritér bevægelse højt. Skolen er fuld af arenaer, hvor der er god mulighed for at bringe bevægelse i spil, så det er bare med at få det gjort. Alle skoler ønskes et rigtig godt og aktivt skoleår.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden