Arkivfoto
Foto: Ditte Bjerregaard/Ritzau Scanpix

Arkivfoto

Debat

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk


Debat: Lad børn lege sig klogere - helt uden læringsmål

Leg kan være med til at danne selvstændigt tænkende og handlende mennesker, og derfor skal den tages alvorligt, mener folkeskolelærer.

Debat

For nylig så jeg nogle elever fra 1. klasse, som var i gang med at spille fodbold på skolens multibane. I spillet falder en af eleverne og slår sig, fordi en modstander er lidt for hård i sin skuldertackling. Først bliver de to hold uenige om situationen. Er der frispark, eller er der ingenting? Det forurettede hold tager resolut bolden, starter spillet op og løber ned og scorer.

Situationen fra før er dog ikke færdig. Og ham, der lavede den hårde skuldertackling, dømmer pludselig straffe til det andet hold, selv om hele episoden fandt sted på modsatte banehalvdel.

Synderen lægger resolut bolden på den usynlige straffesparksplet. Det accepteres af begge hold, fordi alle har fået en synlig fordel af den foregående situation. Det ene hold får et straffespark, og det andet hold får ikke en scoring imod sig.

Ham, der blev begået straffe imod, scorer et flot mål. Målmanden protesterer og siger, at han ikke var klar, på trods af at alle andre mente det modsatte. Målmanden tager bolden og lægger den atter på den usynlige straffesparksplet. Målmandens anke bliver godkendt, da målmanden anerkender målet fra før. Og især det forurettede hold accepterer situationen, da målmanden sætter trumf på og siger, at hvis holdet scorer igen, så vil de få to mål i stedet for et.

Børnene styrede det hele selv. Alle var optaget af spillet. Og reglerne udsprang helt naturligt af situationerne, som opstod. Her var en målmand, som brændende ønskede at lave en redning. Og han var villig til at betale med et ekstra mål. Her var et hold, som fik to straffespark udløst af en skuldertackling på modsatte banehalvdel. Og alt blev forhandlet ivrigt og i god tone.

Meningsfuld leg

Jan C. Hansen
Foto: Privatfoto

Jan C. Hansen

Som skolelærere har vi mange forskellige opgaver. En af dem er at gå mellem eleverne i frikvarterne. Selv om vi går med gul vest og er meget iøjnefaldende, så har vi mulighed for at få nogle spændende iagttagelser af børnenes lege uden at ødelægge legen med indblanding fra en voksen.

Set udefra så jeg nogle meget engagerede børn, som havde gang i en meningsfuld leg. Legen lignede til forveksling den leg, de voksne spiller efter og prøver at presse ned i børnefodbolden. I børnenes verden var der dog plads til, at børnene gav sig selv lov til at eksperimentere med deres evner i legen. Målmandens udfordring i straffespark, skyttens to forsøg og elevernes egen forvaltning af reglerne gennem hele legen.

Det var en god leg. Den var anstrengende. Og alle eleverne deltog aktivt og med stort engagement. Alle børnene deltog, fordi legen var betydningsfuld. Og de agerede med myndighed, da der var brug for det.

Jeg glæder mig til at se dem som voksne. For i legen viste de det, vi håber på og forventer af hinanden i samfundet. Kom ikke og sig, at leg ikke er alvor og dannende. Leg kan være med til at danne selvstændigt tænkende og handlende mennesker - helt uden læringsmål.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Forsiden